Ringkøbings lokale råvarer på landkortet

Ringkøbings lokale råvarer på landkortet

Ringkøbing-Skjern er med i et nyt projekt om fødevarer med lokal stamtavle.

Helt, hyben og havtorn. Whisky fra Stauning og vildt fra Dejbjerg. Mad og drikke som er egnsspecifikke for Ringkøbing-Skjern Kommune og derfor mulige ingredienser i det nye store projekt, ProvenanceDK, der skal undersøge potentialet i at brande fødevarer med deres ophavs-egn. 

Markedet for fødevarer med en lokal stamtavle er i rivende udvikling i Europa. Derfor vil projektet skabe grundlag for, at Danmark kan producere flere varer, som har en geografisk eller historisk baggrund, fx særlige racer af landbrugsdyr eller specifikke sorter af planter.
 
- For os er gevinsten ved at være med i ProvenanceDK først og fremmest, at vi får ny viden om, hvordan vi kan udvikle vores lokale fødevarer. Målet er naturligvis, at vi på den lange bane omsætter den viden i nye arbejdspladser og øget omsætning i lokale fødevarevirksomheder, siger Thomas Andersen, stabschef i Viden og Strategi i en pressemeddelelse.
 
Innovationsfonden har for nylig offentliggjort, at den giver over 13 mio. kr. til projektet, og det skaber glæde hos Ringkøbing-Skjern Kommune og de andre samarbejdspartnere i ProvenanceDK, som bl.a. tæller Business Region Midtjylland, Coop Danmark og andre markedsledende forhandlere, to andre kommuner og Aarhus Universitet.
 
Projektet vil blandt andet tegne et atlas over potentialet for nye egnsspecifikke fødevarer, udvikle forretningsmodeller for produkterne og iværksætte samarbejde mellem kommuner, virksomheder og producenter med henblik på at udvikle specifikke produkter og handlingsplaner på området.
 
Mad, der smager af Vestjylland  

- Det danske marked for lokale fødevarer udvikler sig også positivt. Og lige som vi kender Frankrig og Italien som lande, hvor hver egn har sine særlige oste, skinker og vine, så vil vi også gøre Vestjylland og Ringkøbing-Skjern Kommune kendt som et sted med helt særlige fødevarer, der smager af vores klima og vores traditioner, fortæller udviklingschef i Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd, Søren Holm i en pressemeddelelse.

Egnsspecifikke fødevarer er interessante, både hvad angår hjemmemarkedet og eksportmarkederne.
 
- Vi ønsker at fremme og udvikle den lokale madkultur i vores område og styrke de initiativer, der allerede er sat i gang af ambitiøse fødevare-producenter og -udviklere fra Ringkøbing-Skjern. Vi ser store muligheder for, at dette projekt kan bidrage væsentligt til udviklingen, siger Thomas Andersen.
 
Et marked i vækst

Markedet for føde- og drikkevarer, der er produceret i bestemte egne eller regioner, er i vækst. Et eksempel er, at det europæiske marked for "fødevarer med stamtavle" er gået fra en omsætning på cirka 96 milliarder kr. i 2005 til cirka 119 milliarder kr. i 2010.

Projektet, Provenance DK, løber over de næste tre år og har et samlet budget på 20 mio. kroner.