Ringkøbing-Skjern og Viborg er ikke længere sikre på bedre vejnet

Borgmestrene i to af landsdelens kommuner frygter, at de veje, som de ellers var stillet i udsigt før valget, nu ikke bliver til noget.

Den nye politiske virkelighed efter valget har slået nogle af landsdelens borgmestre tilbage til start.
Den nye politiske virkelighed efter valget har slået nogle af landsdelens borgmestre tilbage til start.
Foto: Sebastian Andreasen Rasch, TV MIDTVEST

For blot tre måneder siden regnede det med milliarder ned over vejene i det midt og vestjyske. Regeringen og Dansk Folkeparti var klar til at skabe en masse forbedringer og tilføjelser til blandt andet kommuner som Ringkøbing-Skjern og Viborg Kommune. Men nu ser det ud til, at de planer ikke længere er helt så sikre.

- Det ærgrer os selvfølgelig gult og grønt, at vi nu ligesom ikke har den vished længere, om vi får den vej så hurtigt, som vi ellers havde håbet på, siger Hans Østergaard, Borgmester, Venstre, Ringkøbing-Skjern Kommune.

Vejen, Hans Østergaard nævner, er den to plus en vej på Rute 15 mellem Herning og Ringkøbing, der var sat 865 millioner kroner af til.
Udover den var der også planer om at man ville udvide Rute 26 fra Viborg til Aarhus allerede i 2022, hullerne i motorvejen rundt om Herning skulle lukkes, og rute 34 mellem Skive og Haderup skulle gøres bredere.

Men den nye politiske virkelighed efter valget har slået nogle af landsdelens borgmestre tilbage til start. Nu skal de begynde forfra med det store vejarbejde på den landspolitiske scene.
Så nu er borgmestrene nødt til at trække i lobby-arbejdstøjet igen.

- Vi har så hårdt brug for at få den vejstrækning udbygget, så jeg håber bestemt på, at det vil lykkes, og jeg vil kæmpe en kamp for, at vi kommer videre med den, siger Hans Østergaard, Borgmester, Venstre, Ringkøbing-Skjern Kommune.

- En bred aftale, der går henover midten, vil være den holdbare aftale, siger Ulrik Wilbek, Borgmester, Venstre, Viborg Kommune

Det var kun regeringen og Dansk Folkeparti, der stod bag den store trafikaftale i marts. Og idag er den aftale ikke længere noget værd.

- Valget resulterede i, at de blå partier, der indgik aftalen, ikke længere har flertal, og derfor er forligsteknikken på Christiansborg, at så er aftalen reelt ikke gældende mere, siger Kristian Pihl Lorentzen, Transportordfører, Venstre.

2:26
For blot tre måneder siden regnede det med milliarder ned over vejene i det midt og vestjyske. Men nu er der en ny politisk virkelighed