Reklamer på penge

Normalt siger man, at der er penge i reklamer. I Bjerringbro er det omvendt. Her er der reklamer på pengene.

En 50'er med reklame for den lokale bager eller en 200 kr. seddel med reklame for autoværkstedet.

Fra onsdag bliver omkring 1000 pengesedler blev fordelt i Bjerringbro, alle påtrykt en lille reklame der giver rabat i en af byens butikker. Og står det til idemanden, kan ideen brede sig til hele verden.

- Det er en verdensnyhed i Bjerringbro. Perspektivet er jo kæmpe stort i forhold til reklame på pengesedler. Det er jo et helt nyt marked, siger idémanden Michael Høyer Lillelund, der til daglig er projektmager på Grundfos.

10.000 reklamekroner

Bjerringbro autoværksted og Hjemmebageriet har hver indleveret 5000 reklamebeklædte kroner til Superbest.

- Hvis folk skal have byttepenge eller vekselpenge, så får de en 100 kroner seddel, eller 200 kroner seddel eller en 50'er i byttepenge. Og så kan de være heldige at få sådan en seddel, og så kan de få rabat hos hjemmebageriet og hos Bjerringbro Autoværksted, siger købmand Steffen Drejer fra Superbest i Bjerringbro.

Michael Høyer Lillelund har været i kontakt med Nationalbanken for at tjekke, om det overhovedet var lovligt at klistre klistermærker på pengesedler.

- Der har jeg fået en tilbagemelding om, at man kan gøre med pengesedler, som man har lyst til. Det er ens egen ejendom. Man må bare ikke beskadige dem, siger Michael Høyer Lillelund.

Intet svar fra statsminister

Stod det til idémanden burde de europæiske nationalbanker gøre det lovligt, at trykke reklamer direkte på pengesedlerne. Det ville kunne indbringe et to-cifret milliardbeløb, mener Michael Høyer Lillelund.

Den initiativrige projektmager har forsøgt at gøre statsministeren interesseret i projektet. Helle Thorning-Schmidt har dog ikke svaret på de to mails hun har modtaget. Heller ikke økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager har reageret på Lillelunds mail.