Rasmus er tilbage på Facebook: Jeg har trænet mit feed

Rasmus Johnsen tog TV MIDTVESTs Facebook-udfordring op. I dag er han igen logget på sin Facebook-profil, som han har gjort meget ud af.

Rasmus Johnsen har i dag logget på Facebook efter to ugers pause. Foto: Privar

Den 45-årige iværksætter Rasmus Johnsen fra Klitmøller sidder klar til at logge på Facebook for første gang i to uger.

- Det føles fint. Det bliver godt lige at komme ind og tjekke Facebook og se, hvad der er sket. Min konklusion er, at jeg kan leve uden, men det ville være et fattigere liv, forklarer han, inden han får lov til at logge på.

Læs også Rasmus skal holde pause fra Facebook: - Det bliver nemt

- Bum, så er jeg inde. Jeg har 64 notifikationer, siger han med et grin.

Han fortalte i starten af eksperimentet, at han troede, at det ville blive nemt. Den holdning har han dog fået rykket lidt ved.

- Der har været tidspunkter, hvor jeg har været lige ved at komme til at logge på Facebook. Der har jeg kunne mærke, at det egentligt er meget fedt at kunne følge lidt med i, hvad andre går og laver, fortæller han.

Har trænet sit feed

Rasmus Johnsen arbejder som iværksætter med kommunikation og nye medier, herunder sociale, og han har derfor brugt tid på at ”træne” sit feed, som han kalder det. Det gør, at han føler, at han får mere interessante opdateringer i sit feed.

Læs også Fra blå bog til nyhedsfeed: Her er Facebooks historie

- Først og fremmest har jeg forsøgt at være så ærlig som muligt i mine profilvalg. Jeg har for eksempel udfyldt hvilke film og bøger, jeg kan lide. Jeg har sørget for at like over en bred kam, når det kommer til nyhedskilder, og jeg vælger til og fra, når jeg ser noget i mit nyhedsfeed, forklarer han.

Det gør han ved at fortælle Facebook, hvis han ikke er interesseret i det, han ser. For eksempel kan man skjule både reklamer og opslag, man ikke gider at se, og så vil Facebook give dig mindre af den slags.

- Hvis jeg skal bruge Facebook, så er det velvidende, at jeg er produktet, og det er jeg opmærksom på. Hvis det skal være sådan, så vil jeg eksponeres for ting, som interesserer mig. For eksempel vil jeg have relevante reklamer, siger Rasmus Johnsen.

DANSKERNES BRUG AF FACEBOOK

  • 53 procent af danskerne får ifølge Reuters News Initiative ugentligt deres nyheder fra Facebook. 10 procent angiver, at sociale medier er deres primære nyhedskilde.
  • I DR Medieudviklingen 2016, angav 73 procent af den unge målgruppe i alderen 15-29 år, at de dagligt eller næsten dagligt bruger nyheder via sociale medier.
  • TV MIDTVEST deler typisk 8-15 opslag på de forskellige Facebooksider dagligt. Brugen af Facebook har været med til at give tvmidtvest.dk en betydelig vækst i antallet af brugere, der ser og læser med.
  • Omkring 40 procent af trafikken til tvmidtvest.dk kommer fra sociale medier, hvor Facebook står for hovedparten.

Vil bruge det til positive ting

 Rasmus Johnsen forudser ikke, at hans adfærd på Facebook kommer til at ændre sig det store.

- Jeg kan bruge det til positive ting. Som at se, hvad der sker hos familie, venner og bekendte og måske selv dele. Jeg ønsker ikke at deltage i debatter, for komplicerede emner bliver ofte reduceret derinde, og det kan køre af sporet. Jeg er imponeret over, hvad folk kan få sig selv til at skrive i debatter, forklarer han og tilføjer:

- Det bliver ikke mig, for det har jeg hverken tid eller lyst til.

TV MIDTVEST har set Rasmus Johnsens aktivitetslog og bekræftet, at han ikke har brugt det sociale medie i de to uger.