Prisstigning: Aircondition i bilen bliver meget dyrere

Prisen på det kølemiddel, der skal i bilens aircondition, er steget markant. EU-politiker vil nu tage sagen op.

Det varme vejr gør, at de har travlt med at ordne airconditionanlæg hos autoværkstederne
Det varme vejr gør, at de har travlt med at ordne airconditionanlæg hos autoværkstederne
Foto: Scanpix

Du kan se frem til en noget større regning, hvis dit airconditionsystem ikke virker. 

Afgiften på det kølemiddel, som skal i anlægget, er nemlig steget markant.

Det mærker de allerede hos autoværkstederne.

- Det er ikke alle kunder der taget det lige pænt. Men det er det, der skal til, for at man kan få kold luft i bilerne, siger Lars Jensen, som er ejer af Midtjysk Dæk & Servicecenter i Herning.

Nye krav fra EU

Prisstigningerne kommer efter nye EU-krav, som tvinger biler produceret fra 1. januar 2017 og frem til at bruge et mere miljøvenligt kølemiddel.

0:22
Hør Jan Sturm fortælle om prisstigningerne og komme med bud på, hvad du som bilejer kan gøre:

Samtidig stiger afgiften på det kølemiddel, der bliver brugt til ældre biler. Det indeholder stoffet freon, som er skadeligt for miljøet, og med en afgiftsstigning håber man på at kunne udfase brugen af det. 

Ifølge Jan Sturm, som er analysechef hos Autobutler, en hjemmeside, hvor bilejere kan sammenligne tilbud fra forskellige værksteder, ligger problemet i, at der kun er én virksomhed i verden, som kan producere det miljøvenlige kølemiddel. 

- De har monopol på gassen, og det gør, at priserne stiger, forklarer han.

Politiker blander sig

Sagen har også fået politisk bevågenhed. Anders Vistisen (DF), som er medlem af Europa-Parlamentet, vil nu drøfte problemet med kommissær Magrethe Vestager. 

- Det er en voldsom prisstigning, vi er vidne til, og derfor er det også værd at se på, om der er monopoltilstande på det her marked. For det er ikke intentionen, at det skal blive så meget dyrere for forbrugerne, siger han. 

Han forklarer yderligere, at han vil have undersøgt, om firmaet tager overpris for kølemidlet. 

Ikke alle kan servicere

For at autoværkstederne kan fylde det lovpligtige kølemiddel på bilerne, skal de investere i noget særligt udstyr, og de skal uddanne deres medarbejdere.

Har de ikke lyst til eller mulighed for det, må de sende kunderne videre til et andet autoværksted.

 

2:15