Priskrig skader økologiske landmænd

Det skaber unfair konkurrence mellem konventionelle og økologiske mælkeproducenter, når supermarkederne bruger mælk som slagvare. Økologisk Landsforening vil have butikkerne til at tage et medansvar for at redde produktionen af økologisk mælk i Danmark

Malkning251012.jpg

I flere år har butikkerne ført priskrig på mælk, og det rammer de økologiske mælkeproducenter hårdt.

Ifølge Ole Sørensen, der er formand for Mælkeudvalget i Økologisk Landsforening, bruger butikkerne den billige mælk til at lokke kunder ind i butikken, men når mælken i nogle tilfælde sælges til under indkøbspris, så bliver konsekvensen, at betalingen til mælkeproducenterne bliver lavere.

- Vi efterlyser nogle, der vil gå foran og stoppe priskrigen, så der kommer fair konkurrence i forhold til økologisk mælk og mere gennemskuelighed for forbrugerne, siger han til Maskinbladet.dk.

Butikker: Vi kan ikke stoppe priskrigen

Den seneste tid har flere økologiske mælkeproducenter givet udtryk for, at de overvejer at gå over til konventionel mælkeproduktion, og ifølge Ole Sørensen må butikkerne tage et medansvar for at redde produktionen af økologisk mælk i Danmark.

Hverken Lidl eller Coop er dog klar til at droppe de lave priser på mælk:

- Det er en sympatisk tanke, men det er ikke muligt for os, at sætte den almindelige priskonkurrence ud af spil. At have konkurrencedygtige priser er adgangsbilletten til at være på markedet, siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør hos Coop til Maskinbladet.dk

Økologisk Landsforening præsenterede mandag en aktionsplan med en række konkrete forslag til, hvordan den økologiske mælkeproduktion i Danmark kan reddes.