Pressede og frustrerede lærere forlader folkeskolen

Lærere forlader folkeskolen, fordi de ikke har mulighed for at gøre deres arbejde ordentligt.

Arkivfoto
Arkivfoto

De er dybt bekymrede over at svigte elever og forældre. Går ned med stress over topstyring og manglende tid. Og bekymrer sig over folkeskolens udvikling.

Sådan lyder meldingerne fra hundredvis af folkeskolelærere i et nyt, endnu ikke offentliggjort forskningsprojekt om årsagerne til, at lærere forlader folkeskolen. Det skriver Avisen.dk.

- Gennemgående for alle svarene er, at lærerne ikke oplever, at de har mulighed for at gøre deres arbejde ordentligt, siger lektor på professionshøjskolen UCC Rikke Pedersen, der sammen med to kolleger står bag forskningsprojektet, til Avisen.dk.

Undersøgelsen bygger på svar fra 406 lærere, der har sagt op i den danske folkeskole i årene 2013-2015. Svarene er indsamlet i marts i år.

Tal fra Danmarks Lærerforening viser, at mange flere lærere forlader folkeskolen i dag end for tre år siden. Mens 900 lærere i 2012 forlod folkeskolen, viser de nyeste tal, at 1600 lærere gjorde det samme i de første ti måneder af 2015.

Et fællestræk ved de mange svar er, at lærerne ikke oplever, at de har tid til at opbygge meningsfulde relationer med børn, forældre og kolleger.

- Der er nogle meget stærke formuleringer blandt besvarelserne. En lærer skriver blandt andet, hvordan følelsen af ikke at kunne stå inde for sit arbejde når man har med børn at gøre er "overvældende forfærdelig" og hvordan hun føler sig som "følelsesmæssigt prostitueret". De føler, at de svigter både børn og forældre, og at de ikke kan se hverken dem eller sig selv i øjnene, siger Rikke Pedersen til Avisen.dk.

Lærerne i undersøgelsen savner blandt andet tid til at agere i spontant opståede situationer som konflikter mellem eleverne eller et barn, der er ked af det.

- Og de savner tid til at tage en snak med eleverne i dagligdagen for at få en fornemmelse af, hvordan de har det, siger Rikke Pedersen.

Hos Skolelederforeningen kan formand Claus Hjortdal godt genkende de frustrationer, som lærerne i undersøgelsen giver udtryk for.

- Vi har været igennem nogle år med store strukturændringer i folkeskolen, og der er blevet mere travlt. Lærerne har også mistet en del af den råderet, de plejede at have over deres arbejdstid. Så jeg kan godt forstå deres utilfredshed, siger han til Avisen.dk

I 2014 trådte der både en ny folkeskolereform samt nye regler for lærernes arbejdstid i kraft.

Netop reformerne spiller også en stor rolle for lærerne i Rikke Pedersens undersøgelse.

- Lærerne oplever, at de i kraft af disse nye styringsformer ikke kan komme til at gøre deres arbejde godt nok, og at de bliver bedt om at være lærer på nogle måder, de slet ikke kan stå inde for, fortæller Rikke Pedersen.