Pape og Steenberg i debat: Politikere uenige om skoledagens længde

Søren Pape Poulsen (K) og Andreas Steenberg (RV) er uenige om, hvorvidt dagen i folkeskole skal være lang eller kort.

Arkivbillede af Søren Pape Poulsen (K).
Arkivbillede af Søren Pape Poulsen (K).
Foto: Niels Ahlmann Olesen / Ritzau Scanpix

Det er ikke kun skoler, forældre og børn, der er uenige om, hvorvidt skoledagen i folkeskolen skal være kort eller lang. Heller ikke politikere kan blive enige.

TV MIDTVEST havde tirsdag aften Andreas Steenberg fra Radikale Venstre og Søren Pape Poulsen fra Konservative til debat omkring skoledagenes længde, og der var uenighed om, hvorvidt det er en god eller dårlig idé at forkorte dem.

- Vi så gerne, at skoledagen var kortere, for det er jo ikke bare et mål i sig selv, at den er lang. For os handler det om, hvad udbytte, der er. Og når vi kan se, at 40 procent af børnene under de tvungne lektietimer siger, at der sidder de og slapper af, så giver det ingen mening. Der skal være kvalitet, og de skal lære noget, men det er jo ikke et mål i sig selv bare at holde dem lang tid i skolen, siger Søren Pape Poulsen og fortæller, at det ifølge ham især er drengene, der lider under de lange skoledage.

Andreas Steenberg er for så vidt muligt enig med Søren Pape Poulsen i, at der skal være kvalitet, og at der skal foregå noget fornuftigt, når børnene holdes længere tid i skole. Han ser gerne, at der bliver sat ind på et bestemt område.

- Det er derfor, vi gerne ser, at vi får investeret i vores folkeskole, hvor der er blevet sparet, og især får investeret i, at lærerne får tid til at lave noget god undervisning, som også er varieret, så det ikke kun bliver tavleundervisning, siger Andreas Steenberg og lægger vægt på, at der skal være anderledes undervisningsformer, hvor der er plads til kreativitet og bevægelse. Netop det mener Steenberg, at Pape Poulsens parti vil skære væk.

Revision af folkeskolen

Debatten er blusset op igen, fordi Folketingets nye revision gør, at skolereformen nu byder på tre lektioner mindre om ugen i folkeskolen.

Det byder Søren Pape Poulsen velkommen.

- Jeg har selv haft fornøjelsen af at undervise i den danske skole i ti år – primært i udskolingen. Jeg skal hilse og sige, at når vi kommer hen på eftermiddagen, så behøver den dag ikke at være længere. For mig har det også en værdi, at de unge mennesker kan gå til nogle fritidsaktiviteter. At de unge – særligt knægtene – kan komme ud og få et fritidsjob og lære, at penge ikke er noget, der kommer fra fars og mors pung, det er noget, man faktisk tjener, siger han.

For Andreas Steenberg handler det om, at de timer, hvor eleverne kan være kreative og bevæge sig, kan ende med at blive skåret væk.

- Det, jeg ville være træt af, er, at der kun er de standardiserede timer tilbage, hvor man skal sidde ned og kigge op på en tavle, siger Andreas Steenberg.

Fagligheden skal beholdes

Fælles for de to politikere er, at kvaliteten og fagligheden i undervisningen skal beholdes.

- Jeg synes, at man skal gå ind og sige, at der er en faglighed – og den skal vi selvfølgelig hele tiden være klar på at udvikle. Vores elever skal jo have det bedst mulige udbytte. Men vi skal kigge på, hvordan den understøttende undervisning fungerer, vi skal have afskaffet den tvungne lektiehjælp, siger Søren Pape Poulsen.

Se hele debatten mellem de to politikere i videoen herunder.

4:10
Søren Pape Poulsen (Kons.) og  Andreas Steenberg (Rad.) er uenige om, hvor lang skoledagen skal være.