Politiet må gerne lytte med

En klar besked skal sikre, at Sundhedsloven bliver overholdt.

Politiets-Vagtcentral.jpg

Politiet må gerne lytte med på linjen, når borgerne ringer 112 og skal have hjælp ved sygdom eller ulykker, men det kræver, at politiet klart oplyser, at de fortsat lytter med under opkaldet.

Tavshedspligt i fare

Det fastslår Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse efter at sundhedsfagligt personale har spurgt, om ikke den praksis er en overtrædelse af Sundhedsloven? Personalet var bekymret for, det var en overtrædelse af tavshedspligten, at politet kunne lytte med.

Uændret praksis

Normalt er det politiet der tager telefonen ved 112-opkald. De stiller derefter videre til læger, reddere eller sygeplejersker, alt efter opkaldets behov.Men hvis opkaldet kan have særlig interesse for efterforskningen, må politiet forblive på telefonlinjen og også stille opfølgende spørgsmål til anmelderen.

- Hvis politiet mener, det er nødvendigt at lytte med på 112, og i øvrigt tydeligt gør opmærksom på det, så kender både borger, politi og regionens sundhedsfaglige medarbejdere betingelserne for samtalen, og dermed har vi altså fået afklaret spørgsmålet om lovlighed, siger regionsrådsformand Bent Hansen.