Politi erkender mangelfuld kontrol mod lastbilchauffører

Dansk politi kontrollerer ikke rastepladser for chauffører, der holder ulovlige weekendhvil og lever i førerhuset i månedsvis.

De danske rastepladser som her ved Søby syd for Herning er overfyldte med østeuropæiske lastbiler i weekenderne.
De danske rastepladser som her ved Søby syd for Herning er overfyldte med østeuropæiske lastbiler i weekenderne.
Foto: Richard Gaarn Svendsen, TV MIDTVEST

Dansk politi sigtede i 2016 169 udenlandske vognmænd for ulovlig piratkørsel og brud på reglerne om cabotagekørsel. Men Rigspolitiet erkender, at der ikke sættes ind, når det gælder ulovlige hvil i lastbilerne og østeuropæiske chauffører, der presses til at bo i lastbilerne under primitive forhold i månedsvis. Det skriver Fagbladet 3F. 

Fagbladet har kigget nærmere på et svar i folketinget fra justitsminister Søren Pape Poulsen (C) til SF's transportordfører Karsten Hønge. 

Her medgiver justitsministeren, at politiet ikke kontrollerer for, hvor længe chaufførerne holder hvil i førerhuset, og at det skyldes mangel på ressourcer. 

Loven kræver, at chauffører skal holde mindst et ugentligt hvil på mindst 45 timer, og at dette skal være uden for førerhuset på lastbilen. Det overholder især de østeuropæiske chauffører ikke, når de holder parkeret på de danske rastepladser en hel weekend, som TV MIDTVEST for en måned sidenkunne dokumentere.

Når problemet med overfyldte rastepladser er stigende i Danmark, skyldes det, at lande som Tyskland, Frankrig og Belgien de seneste år har strammet kontrollen og hævet bødestraffen til de vognmænd og speditører, der har ansvaret for, at chaufførerne må leve i lastbilerne i månedsvis. Det får de udenlandske chauffører til at søge mod Danmark i weekenderne. 

3F efterlyser handling

Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport, efterlyser handling fra de danske politikere og flere millioner til kontrol mod piratkørsel sat på finansloven.

- I disse dage forhandler politikerne finanslov for 2018. Og et af de steder, der er brug for ekstra midler, er til politiets kontrol mod social dumping, ulovlig piratkørsel og virksomheder, der presser udenlandske chauffører ud i ulovligheder. Men der er også brug for flere midler og ekstra indsats mod andre typer ulovligheder, der fører til social dumping, siger Jan Villadsen til Fagbladet 3F. 

Transportordfører for Dansk Folkeparti, Kim Christiansen, kalder det en elendig undskyldning, at kontrol kræver for mange ressourcer.

- Politiet skal bekæmpe ulovligheder, og den opgave skal de simpelthen løfte. Det er vigtigt, for ellers bliver transporterhvervet smadret med løndumping og unfair konkurrence. Det er op til justitsministeren at få styr på det, og det skal han sørge for, siger han til Fagbladet 3F, der ligeledes har bedt Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn om en kommentar:

-  At politiet lader det passere betyder, at der er chauffører, der lever under kummerlige forhold, og at fair konkurrence er sat ud af kraft med underbetalte chauffører. Det er helt oplagt at tage det op i forbindelse med finanslovsforhandlingerne, siger Rasmus Prehn til fagbladet.

Se TV MIDTVEST dokumentar om de overfyldte rastepladser og den stigende cabotagekørsel her:

9:45
Når danske lastbilchauffører triller ud på landevejene er det under stigende pres fra østeuropæiske kollegaer.