Passagerfremgang i Karup - men stadig underskud

Selvom Midtjyllands Lufthavn i Karup har haft en passagerfremgang på 20 %, har den stadig brug for økonomisk hjælp

Foto: Torben Mondrup, TV MIDTVEST

Flere har taget flyveren fra Midtjyllands Lufthavn i Karup i 2016. Faktisk har lufthavnen haft en fremgang i antallet af passagerer på 20 procent i forhold til året før. 

I 2015 havde lufthavnen nemlig 130.000 passagerer. I 2016 var det tal steget til 155.000. Men på trods af den store vækst har den midtjyske lufthavn stadig ikke overskud.

De ni ejerkommuner (Herning, Holstebro, Viborg, Ikast/Brande, Silkeborg, Skive, Struer, Ringkøbing-Skjern og Lemvig) har måttet spytte 6 millioner i kassen for at dække underskudet på driften i 2016. Men hvornår bliver der overskud i Karup? I lufthavnen tror de selv fuldt og fast på, at de kan begynde at tjene penge i løbet af de næste par år.

- Vi har set alle vores omkostninger igennem og sparet alle de steder vi kan. Så vi er ikke tilfreds med et underskud. Vi skal op og være rentable igen, forklarer lufhavnschef i Midjyllands Lufthavn, Frans Bjørn-Thygesen.

For at lufthavnen kan give overskud, skal der 90.000 flere passagerer igennem om året - et antal de selv tror på, at de kan nå i løbet af to år.

-Det er ikke rimeligt, at dem der flyver til New York har samme afgift som dem på en indenrigsrute i Danmark

Lufhavnschef i Midjyllands Lufthavn, Frans Bjørn-Thygesen

- Med udgangen af 2018 håber vi på 250.000, hvilket bestemt ikke er urealistisk, da vi har været oppe på 400.000 passagerer for ikke ret mange år siden, fortæller Frans Bjørn-Thygesen.

I de seneste to år har de ni ejerkommuner måttet have penge op af lommen for at dække underskuddet i lufthavnen. Og der er en særlig grund til at kommunerne prioriterer lufthavnen.

- Det der er essensen er at vores egn er en global handlende egn. Vi har aktiveiter i Kina og Vietnam og alle mulige steder. Derfor er det afgørende for vores erhvervsliv, at de kan komme hutigt ud - og at kunderne kan komme ind, forklarer Ikast/Brandes borgmester, Carsten Kissmeyer.

En af udfordringerne er tilgængeligheden til og fra lufthavnen.

- Det er væsentligt, at der hurtigst muligt kommer f.eks busruter til Aarhus vest, så man kan tiltrække flere, forklarer Ole Kirchert Christensen, som er redaktør hos check-in.dk.

En flybillet fra Karup til København koster i gennemsnit 500 kroner. Og den pris de meget gerne have ned i Karup. Men en forhøjet passagerafgift gør det vanskeligt. 

- Det er ikke rimeligt, at dem der flyver til New York har samme afgift som dem på en indenrigsrute i Danmark, forklarer Frans Bjørn-Thygesen.

For at lokke flere kunder i butikken begynder Midtjyllands Lufthavn at tilbyde ruter til udlandet.

- Næste sommer er der rejser DAT og Apollorejser til Kreta, og Bravotours til Rhodos. Det kører i to måneder i sommerferien, og det kommer også til at hjælpe på vores passagertal - og også til at underbygge vores økonomi fremadrettet, siger Frans Bjørn-Thygesen.

Lige nu har den midtjyske lufthavn otte daglige afgange til hovedstaden.