Pas på: Højtider er cybersvindlernes fest

Op til højtider intensiverer svindlere deres forsøg på at narre ansatte og private til at afgive oplysninger.

I 2017 blev Statens Museum for Kunst snydt for næsten en million kroner (arkivbillede). Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Når højtiden nærmer sig, er det ikke kun julenisser og påskekyllinger, der begynder at dukke op.

En undersøgelse af it-sikkerhedsfirmaet Barracuda Networks viser, at antallet af forsøg på cybersvindel stiger voldsomt op til højtider som jul og påske.

Læs også Politi til Lan-party: Vi skal snakke om vores opførsel på internettet

Særligt den type angreb, der i fagsprog hedder spear phishing, bliver mere udbredt op til en højtid.

Et phishing-angreb er en type angreb, hvor en svindler udgiver sig for at være eksempelvis en it-supporter og franarrer andre deres kreditkortoplysninger, adgangskoder eller andre følsomme informationer.

Spear-phishing retter sig mod specifikke personer og virksomheder.

Ugen før jul målte Barracuda Networks en stigning i den slags angreb på 150 procent.

- De kriminelle ved, at virksomhedens digitale parader ofte hænger lavere ved højtider, hvor it-afdelingen måske allerede kører på halvt blus, og medarbejderne er distraherede, siger Peter Gustafsson, der er ansvarlig for Barracuda i Norden.

- Samtidig går hackerne også bevist mod sæsonarbejdere og vikarer, som ofte er mindre kendte med firmaets sikkerhedsprocedurer for e-mail.

Udgiver sig i forskellige roller

Svindlen har ifølge rapporten forskellige yndlingsroller, når de skal narre ansatte eller private.

Hvert niende angreb er eksempelvis såkaldt sexafpresning. Her påstår svindleren at have en intim video af modtageren, og hvis ikke modtageren betaler, bliver videoen lagt op et offentlig sted.

Derudover kan nogle svindlere godt lide at udgive sig for at være direktør for modtageren af mailen. Den falske direktør beder sine medarbejdere om at overføre penge til et bestemt kontonummer.

Læs også Hackere rammer Dansk Supermarked på stor shoppedag

Det er kun seks procent af alle angreb, hvor det er fremgangsmåden. Det er dog blandt de mere effektive former. Angrebene har ifølge det føderale politi i USA, FBI, indbragte svindlere mange milliarder dollar.

Sådan et trick snød i 2017 Statens Museum for Kunst for næsten en million.

Langt det mest udbredte er, når svindlere udgiver sig for at arbejde for virksomheder såsom Microsoft og Apple.

Her beder svindleren om adgangskode eller anden information for at løse et fiktivt problem.

/ritzau/

SE OGSÅ: Stig Brøndum er politiassistent og forebyggelsesmedarbejder i Viborg. Han har talt unge og deres forældre om deres opførsel på internettet. Foto: Klaus Knudsen Pedersen TV MIDTVEST