Regionen sendte falsk mail til medarbejderne - halvdelen klikkede

Region Midtjylland vil sætte fokus på phishing, efter at halvdelen af medarbejderne klikkede på en snydemail, regionen selv havde sendt ud.

Region Midtjylland vil sætte fokus på phishing, efter mange klikkede på en falsk mail, de heldigvis selv havde sendt ud.
Region Midtjylland vil sætte fokus på phishing, efter mange klikkede på en falsk mail, de heldigvis selv havde sendt ud.
Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Tillykke, du har vundet! Klik her og få din præmie.

Sådanne mails har mange af os fået, og selvom det af og så giver anledning til jubel, er reaktionen oftest rullende øjne og et tryk på ”slet”-knappen.

Når svindlere gennem mails eller andre beskeder over nettet forsøger at franarre modtageren personlig information, hedder det phishing.

Og Region Midtjylland sendte i maj en phishing-mail til 1.194 af sine medarbejdere for at skabe opmærksomhed på problemet. 44 procent hoppede i.

- Alt vores informationssikkerhedsarbejde udfører vi jo for at passe på borgerens sundhedsdata. I virkeligheden er vi selv vores største fjende. Hvis vores ansatte kommer til at give deres password til forkerte personer, så er de kriminelle tættere på at få fat i det her data, siger Carsten Lind, der er vicedirektør i Region Midtjylland.

Sådan så regionens interne phishing-mail ud.
Sådan så regionens interne phishing-mail ud.

I mailen stod, at medarbejderen skulle skifte sin adgangskode til sit regions-ID ved at klikke på et link. Linket førte ind på en guide til, hvordan man undgår at hoppe i phishing-fælden.

Nyt password

Men havde afsenderen været ondsindet, kunne det have gået galt. Selvom et password alene ikke er nok til, at de kriminelle kan komme ind i systemet, så er det nemlig et stort skridt på vejen.

- Ligesom vores ansatte kan slå borgeren op i systemet og se, hvad du har af sygdomme og får af medicin, så ville de kriminelle også kunne det. Så kan man spørge om, hvad de kriminelle kan bruge det til. Man kan for eksempel ændre på data eller tilføje noget, siger Carsten Lind til TV2 ØSTJYLLAND.

Selvom næsten halvdelen af personalet klikkede på linket, venter der ikke en opsang. I regionens ledelse er man kun interesseret i at forbedre sikkerheden.

- Kampagnerne er helt anonyme. Principielt er vi totalt ligeglade med, om det er Per eller Poul, der er dumpet i. Vi vil bruge det for at skabe noget opmærksomhed på det bagefter. Vi skal øve os på at blive bedre, siger vicedirektøren.

De fleste af os har oplevet at få phishing-mail, og derfor skal man passe på, inden man tror på det, der står i ens indbakke.

Carsten Lind fortæller, at de nu vil oplyse de ansatte i regionen om problemet, og så vil de om et års tid lave et forsøg igen.

Her er fire gode råd til at undgå at blive snydt: