Morsingboere revolutionerer modeverdenen med app

To brødre fra Mors er ved at blive kendte inden for modeverdenen, efter de har designet en app, der kan teste kollektioner og outfits hos brugerne.

Foto: Screendump / slyde-app.com

Det går lige nu rigtig stærkt for de to brødre fra Mors Mads og Peter Hyldig. I søndags lancerede de deres app Slyde App, der indtil videre er downloadet 10.000 gange. 

Appen giver brugerne mulighed for at uploade et billede af deres outfit, så andre brugere kan bedømme tøjet med en karakter. Den person, der får dagens bedste gennemsnit, vinder ekslusive præmier.

Det er et ret enkelt, men meget udbredt fænomen, som vi understøtter. Brugerne uploader billeder af dem selv i et sæt tøj med eller uden synligt ansigt. De andre brugere bedømmer så påklædningen ved at give karakter fra et-fem, og appen udregner så et gennemsnit, som kan sammenlignes med andre. Den, der får det højeste gennemsnit, vinder præmien, siger Mads Hyldig. 

Men Slyde App skal bruges til meget mere end at få bedømt sit outfit, inden man tager i byen. De to brødre deltager lige nu i modeugen i New York, hvor de forsøger at udbrede kendskabet om deres app til modeverdenen.

Mit udgangspunkt har været, at vi skal koble de unges lyst til at bedømme hinandens outfit med tøjbranchens løbende behov for at teste nye tendenser og designs. Det er det forretningsmæssige spor, som vi sideløbende arbejder med, siger forretningsmanden Kim Jensen, der har været med til at investere i appen.

Forhåbningen er, at modeverdenen tager appen til sig for at teste tendenser og tøjkollektioner af på brugerne, inden de går i produktion. 

De to brødre har også planer om at gøre appen til et socialt medie på niveau med Instagram og Snapchat. Enkelte kritiske spørgsmål rejser sig dog med hensyn til digital mobning, når brugerne har mulighed for at bedømme hinanden. Mads og Peter Hyldig håber på, det ikke bliver et problem.

Det er helt afgørene at notere sig, at der ikke er mulighed for individuelle bedømmelser eller brug af ord. Bedømmelsen af den enkelte er et talgennemsnit af mange brugeres point, og det betyder, at digital mobning ikke er en mulighed, siger Mads Hyldig.

Efter Mads og Peter Hyldig er færdige i New York, skal de videre til modeugen i London og efterfølgende i Milano og Paris.