Mascot får frygtet pris: - Det har jeg det rigtig skidt med

Schweizere har kopieret en et af Mascots produkter så groft, at de nu har fået tildelt en pris på verdens største forbrugermesse.

Mascots salgschef i Tyskland, Torben Henriksen, viser her den jakke som en schweizisk virksomhed har kopieret. Jakken til venstre er den originale, mens den til højre er en kopi.
Mascots salgschef i Tyskland, Torben Henriksen, viser her den jakke som en schweizisk virksomhed har kopieret. Jakken til venstre er den originale, mens den til højre er en kopi.
Foto: TV 2

Det er normalt en positiv ting at få priser, men i Silkeborg-virksomheden MASCOT er direktøren langt fra særligt glad for den pris, som virksomheden har fået på verdens største messe for forburgsvarer i Frankfurt.

- Det har jeg det rigtig skidt med, lyder det fra ejeren Michael Grosbøl.

Grunden til, at ejeren er træt af prisen skal findes i baggrunden for den. 

Virksomheden har fået sine produkter forfalsket så groft, at den har fået tildelt prisen "Plagiarius", der hvert år uddeles til virksomheden, som er blevet udsat for det frækkeste plagiat.

Mascot-jakken til venstre er originalen, mens jakken til højre er kopien.
Mascot-jakken til venstre er originalen, mens jakken til højre er kopien.
Foto: TV 2

Scweizisk virksomhed står bag kopijakke

Den danske virksomhed laver arbejdstøj til blandt andet byggeindustrien.

Det være sig både støvler, arbejdsbukser og jakker.

Og det er netop en af virksomhedens jakker, som er blevet kopieret af den schweiziske virksomhed Rukka - og det er så groft, at virksomheden har fået en pris for det.

- At vi måske mister noget omsætning og indtjening på det, er ikke det værste. Det værste er, at kunderne risikerer at købe en vare af tvivlsom kvalitet og få en dårlig oplevelse med et produkt, som de tror er en MASCOT-vare, siger Michael Grosbøl.

Der er milliarder i kopivarer

Markedet for handlen med kopivarer løber ifølge en rapport fra OECD op i mere end 3000 milliarder kroner hvert eneste år.

Danske produkter er med deres fokus på design-kvalitet ofte udsat for plagiater - også derfor har danske virksomheder flere gange været den tvivlsomme "vinder" af Plagiarius-prisen de seneste år.