Brintbiler i USA forgylder firma i Lind

Stor ordre i Californien udløser jackpot i Lind ved Herning

Der tankes brint på Jacob Krogsgaards bil.
Der tankes brint på Jacob Krogsgaards bil.
Foto: Morten Thomsen, TV MIDTVEST

I sidste uge tikkede en tilsyneladende uskyldig meddelelse ind på fondsbørsen i Oslo.

Den var fra virksomheden Nel, og berettede om en stor ordre til virksomheden, der skal levere tankstationer til brintbiler i Californien.

Men det var ikke kun investorerne på den norske børs, der læste med, også i Lind uden for Herning var der store øjne – måske tilsat et lille jubelbrøl – da fire jyske gutter var færdige med at læse fondsbørsmeddelelsen.

De ejer nemlig tilsammen H2 Holding ApS, som sidder på små 19 procent af aktierne i den børsnoterede norske Nel-koncern.

Forgyldt af kursstigninger

Det er Børsen, der skriver, at de fire jyske ingeniørers aktiepost i Nel nu er i omegnen af 375 millioner kroner værd som følge af markante kursstigninger til aktien den seneste uges tid.

Først steg aktierne på et godt regnskab og sidenhen kom nyheden om ordren, der sendte aktiekursen endnu længere op, så den norske koncern i dag nærmer sig en markedsværdi på 2 milliarder kroner.

Jacob Krogsgaard, Mikael Sloth, Jesper Boisen og Thomas Luckmann solgte i forsommeren 2015 deres danske selskab, H2 Logic, til Nel for en kvart milliard kroner i aktier og kontanter. Og alene siden dengang er aktiekursen steget med omkring 115 procent."Det er en meget vigtig aftale, vi har fået med Shell og Toyota i Californien, og der er potentiale for endnu mere. Men der er heller ingen tvivl om, at vi siden 2015 har været med til at løfte Nel-aktiekursen," siger Jacob Krogsgaard til Børsen.

Han er fortsat direktør i det tidligere H2 Logic, i dag Nel Hydrogen A/S, som altså er ejet af det norske firma.

Stort potentiale i brintbiler

Det er et samarbejde mellem Shell og Toyota på området for brintbiler, der får det til at lune i kassen i den jyske virksomhed.

Ifølge Jacob Krogsgaard regner eksempelvis Toyota allerede i 2020 med at lave 30.000 brintbiler årligt.

Nyhedsredaktør Torben Arent, FDM Motor, vurderer, at der er stort potentiale i brintbiler.

"Potentialet er enormt og rigtig spændende for brintbiler, men tidshorisonten er nok halvlang. Det kommer an på, hvordan det kommer til at gå med udviklingen af elbiler og af elbilers batterier, for hvis der begynder at ske meget store fremskridt for elbilerne, er det ikke sikkert, at brintbilerne kommer til at have det så let. Det er stadig en ret dyr teknologi og endnu dyrere end elbiler," siger han til Børsen.