Transportordfører torpederet: Nu raser han over cyklister

Venstres Kristian Pihl Lorentzen blev mandag kørt ned af en cykel, da han gik over for grønt. Nu råber han på flere bøder til hensynsløse cyklister.

Trafikordføreren fra Venstre mener, at man bør privatisere køreprøverne, ligesom man har privatiseret bilsynet. Foto: Jan Ebbesen, TV MIDTVEST

Det gik ikke som planlagt, da Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mandag aften gik over gaden ved Glypoteket i det centrale København.

Idet lyskurven viste en grøn mand, trådte han ud, og i det samme bragede en cyklist ind i den rullekuffert, som han trak på.

Det har fået Kristian Pihl Lorentzen til at rase ud på Facebook:

"Hensynsløs cyklisme. For et kvarter siden blev jeg torpederet af en cyklist mens jeg gik over for grønt lys i fodgængerfeltet ved Glyptoteket", skrev han mandag aften. 

Cyklisten, der ramte ham, sagde ikke undskyld for uheldet: 

"Det værste var næsten, at cyklisten var flabet og optrådte som om, at jeg var idioten. Mange cyklister har hårdt brug for noget udenadslære og intens holdningsbearbejdning omkring grundreglen for alle trafikanter om altid at optræde hensynsfuldt og agtpågivende", fortsatte han.

Der skete ham ikke noget i ulykken med cyklisten. 

Cyklister er de farligste, mener danskerne

Kristian Pihl Lorentzen er ikke den eneste dansker, der er nervøs for cyklisterne. 

I sit Facebook-opslag henviser han til en Gallup undersøgelse lavet for Gjensidige Forsikring tidligere på måneden, der viser, at næsten 50 procent af danskerne mener, at cyklisterne har den farligste adfærd i trafikken. På andenpladsen kom bilister med 20 procent.

- Vi må simpelthen have en moralsk oprustning blandt cyklister. Der er alt for mange af dem, som kører vanvittigt stærkt, med høj musik i ørerne, oppe på fortovet eller overfor rødt, siger Kristian Pihl Lorentzen til BT.

- Der skal simpelthen udskrives flere bøder. Der er ingen undskyldning for at køre på fortovet eller overfor rødt. Jeg er klar over, at politiet lige nu ikke har så mange ressourcer. Men når det bliver bedre, så så jeg gerne, at de tog det op, siger han. 

Han mener, at der er sket en negativ udvikling, selvom han også anerkender, at mange kører, som de skal.

Cyklister er uforudsigelige

Cyklistforbundet har i samarbejde med analysefirmaet IS IT A BIRD undersøgt, hvordan cyklister, bilister og fodgængere opfatter cyklisters adfærd i trafikken. Undersøgelsen viser, at trafikanterne dagligt oplever, at cyklister overtræder færdselsreglerne og opfører sig uhensigtsmæssigt i trafikken. 

Her oplever en tredjedel hver dag, at cyklister kører i fodgængerfeltet og kører på fortovet eller gågaden, men godt 25 procent dagligt oplever, at cyklister kører over for rødt og kører imod færdelsretningen.

Danskerne oplever problemer med lyskryds, gågader, på veje i byen, på veje i byen uden cykelsti, ved busstoppesteder og på cykelstierne.

 

CYKLISTFORBUNDETS RÅD OG ANBEFALINGER

  • Færdselsreglerne bør revideres, kommunikeres og håndhæves, så de i højere grad tilgodeser cyklisters flow - for eksempel i forbindelse med højresving for rødt.
  • Kommunerne bør sikre, at infrastrukturen tilgodeser cyklisterne og fremmer forudsigeligheden og den gode adfærd.
  • Der bør oftere og klarere skiltes for cyklister – ligeledes for at fremme forudsigelighed og god adfærd.
  • Forældre og skoler bør tage ansvar for at lære børn færdselsreglerne fra en tidlig alder bl.a. gennem
    cyklistprøven.
  • Cyklister skal have et indgående kendskab til færdselsregler – for eksempel i forbindelse med af- og påstigning ved busserne, hvor der ofte opstår konflikter.
  • Der skal anlægges dobbeltrettede cykelstier, hvor det giver mening
  • Cykelbetjente sender et godt signal til cyklister.
  • Tal pænt i trafikken – også selvom du har retten på din side.
Kilde: Cyklistforbundet