Omstridt kræft-folder fjernet fra solcentre

Omstridt folder, der anbefaler sol som forbyggende middel mod kræft, er nu fjernet fra solcentre.

Omstridt folder fjernet fra solcentre. Foto: Hans Trier Vittarp, TV MIDTVEST

Læs også Folder hos solcentre: Sol kan hindre kræft

Ejeren af solcentre bekræfter overfor TV MIDTVEST, at en folder, der anbefalede solariesol mod kræft, nu er fjernet fra solcentre.

- Efter vi er blevet gjort bekendt med det, så har vi valgt at fjerne det. Længere er den sådan set ikke, siger ejeren af Sun De Luxe, Kim Hansen.

- Bekæmp Kræften - Tag mere sol.

Sådan stod der blandt andet i en folder, der kunne findes i en række solcentre i landsdelen. Du kan selv læse hele folderens tekst i bunden af artiklen.

Folderen henviser til en ikke nærmere bestemt videnskabelig undersøgelse, men hovedbudskabet er altså, at solariesol kan forebygge kræft.  

- Vi har ikke været opmærksomme på, at der kunne være et problem i at have sådan en flyer liggende, siger ejeren, der fortæller at der er tale om en gammel flyer, firmaet har fået fra en leverandør, som i mellemtiden er gået konkurs.  

03:03

Det er budskabet i en folder, som kan findes i en række solcentre her i landsdelen. Kræftens Bekæmpelse er bekymrede.

Luk video

Folderen faldt bestemt ikke i god jord hos en af landets stærkeste interesseorganisationer Kræftens Bekæmpelse.

- Det er er dybt problematisk, at man kan gå ind i et solcenter og få at vide, at man kan forebygge kræft ved at gå i solarium, for det er fuldstændig forkert. Solariebrug øger risikoen for kræft, sagde Christine Behrens, der er Senior Projektleder for Solkampagnen ved Kræftens Bekæmpelse.

Vildledende markedsføring af solarie

Noget tyder på, at det er et klogt træk af ejeren, at fjerne folderen. En afgørelse fra forbrugerombudsmanden fra maj sidste år i en lignende sag slår fast, at solarier ikke må markedsføre sig på at nedsætte risikoen for cancer.  

Den sag drejede sig om virksomheden Clubtan, som skrev på sin hjemmeside, at solariesol er livsnødvendig og nedsætter risikoen for cancer, men det måtte virksomheden ikke, for det er vildledende markedsføring. 

- Sundhedsstyrelsen har vurderet at brug af solarium til andet end medicinsk brug ikke er tilrådeligt, og at der ikke er videnskabelig dokumentation for, at brug af solarium gavner helbredet. Så er det ikke i orden, at Clubtan reklamerede for sine solarier ved at skrive, at de kunne nedsætte risikoen for cancer, skrev forbrugerombudsmanden i sin afgørelse. 

Det kan ifølge forbrugerombudsmanden ende med bøder, når virksomheder overtræder reglerne. 

- Vildledende markedsføring er forbudt, og det er også strafbelagt. Det betyder, at man kan få en bøde, hvis man vildleder forbrugerne, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. 

- I de sager vi behandlede for nogle år tilbage, og den seneste behandlede vi i 2018, der gav vi en stribe solarier advarsler. Vi udsendte netop en pressemeddelelse for at gøre andre solarier opmærksommme på, at det her, det må I altså ikke. Det betyder jo, at næste gang vi behandler den form for markedsføring, så vil vi overveje at politianmelde det, siger Christian Toftegaard Nielsen. 

Hele afgørelsen kan læses her

Det er folderen her, der nu er fjernet fra de Sun De Luxe solarier, den lå i. Forbrugerombudsmanden har i en lignende sag fastslået, at det er vildledende markedsføring, hvis solarier fortæller kunderne, at solarie sol gavner helbredet.  Foto: Kåre Rolf Hansen, TV MIDTVEST

Det er folderen her, der nu er fjernet fra de Sun De Luxe solarier, den lå i. Forbrugerombudsmanden har i en lignende sag fastslået, at det er vildledende markedsføring, hvis solarier fortæller kunderne, at solarie sol gavner helbredet.  Foto: Kåre Rolf Hansen, TV MIDTVEST

Det er folderen her, der nu er fjernet fra de Sun De Luxe solarier, den lå i. Forbrugerombudsmanden har i en lignende sag fastslået, at det er vildledende markedsføring, hvis solarier fortæller kunderne, at solarie sol gavner helbredet.  Foto: Kåre Rolf Hansen, TV MIDTVEST

Det er folderen her, der nu er fjernet fra de Sun De Luxe solarier, den lå i. Forbrugerombudsmanden har i en lignende sag fastslået, at det er vildledende markedsføring, hvis solarier fortæller kunderne, at solarie sol gavner helbredet.  Foto: Kåre Rolf Hansen, TV MIDTVEST