Slut med DSB i Struer: Omkring 60 statsstillinger nedlægges

Når Arriva overtager togstrækningen mellem Vejle og Struer fra DSB, bliver knap 60 statsansatte loko- og togførere samtidig arbejdsløse.

Ægteparret Tommy og Edith Balle står begge til at miste deres job som lokofører for DSB i Struer efter knap 30 år som statsansatte. Foto: Lasse Uttrup, TV MIDTVEST

Edith og Tommy Balle fra Øster Hjerm ved Struer har begge været i DSB i næsten 30 år, men nu kan det snart være slut. De har fået at vide, at de formentlig mister deres job, når Arriva overtager togstrækningen mellem Struer og Vejle til december 2020.

Det er frustrerende, og der er en meget trykket stemning blandt kollegerne, for ingen ved noget.

Tommy Balle, lokofører, Øster Hjerm

- Vi har fået at vide, at Arriva skal bruge mellem syv og 14 lokoførere, men vi er jo 32-33 tjenestemænd i Struer, som alle har været her i mere end 25 år, konstaterer Tommy Balle, der altså ikke ved, om de fortsat har et job efter 2020. 

Læs også DSB-ansatte fyres: - Det er en epoke som slutter

I alt er der omkring 40 lokoførere, der kører ud for DSB fra Struer, hvoraf størstedelen bliver opsagt. Derudover er der 17 togførere, der har ansvaret for eftersyn af togene og billetkontrol, hvoraf størstedelen også bliver afskediget. Her er meldingen fra Arriva, at de får behov for omkring fire.  

Har fået tilbudt at fortsætte andet sted

Parret har ligesom kollegerne fået et tilbud fra DSB om at fortsætte som lokofører, men så skal de køre ud fra enten Esbjerg, Fredericia eller Aarhus, og det har parret på 52 og 54 år svært ved at se som et alternativ.

Læs også Arriva overtager togdriften: Færre direkte tog til København

- Vi kan jo ikke ligge og køre så mange kilometer, så det er stressende, og der er mange tanker om, hvad er det vi gør og ikke gør, fortæller parret, der ikke har let ved at skulle flytte fra området.

- Vi har vores omgangskreds her og har boet her siden 1993, og Struer og omegn er jo ikke det nemmeste sted at sælge, så vi kan jo risikere at stå med et hus i fem år, hvis vi kommer i tanke om at flytte, siger Edith Balle frustreret. 

Læs også DSB-kunder: Togstrækning til Struer er Danmarks værste

Og da de begge er tjenestemænd, er de i et stort dilemma. 

- Vi holder jo nok lidt ved, fordi vi har vores tjenestemands-pension, vi gerne vil have med. Vi har jo sådan set fået mindre i løn i mange år, fordi man havde den her gode pension at se frem til, og så er det jo træls at skulle opgive den nu, siger Edith Balle. 

Vi aner ikke, om vi er købt eller solgt.

Edith Balle, lokofører, Øster Hjerm

Der er stadig en chance for, at Arriva får brug for Edith og Tommy Balle, men chancen er lille, da Arriva også får frigjort lokoførere, fordi de samtidig mister strækningen mellem Skjern og Holstebro til VLTJ. Derfor er parret ved at indstille sig på, at de kan blive tvunget til at flytte.

Læs også Erhvervsliv om Thulesens togplan: Det er en katastrofe

- Det ender det jo nok også med, at vi gør. For det er den eneste mulighed, der er, hvis ikke Arriva får brug for flere, og det får vi først at vide til årsskiftet, siger Tommy Balle.  

De har fortsat et lille håb om, at de kan beholde deres job og blive boende ved Struer.

- Vi går jo alle sammen og håber på, at Arriva har regnet forkert og i stedet for 14 skal bruge os alle sammen, selvom det ved vi godt, at det sker ikke, men indtil vi ved det med sikkerhed, så gør vi ikke noget, siger Edith Balle.