Nyt IT-system hjælper kronisk syge

Et nyt telemedicinsk system gør op med unødvendige konsultationer for kronisk syge patienter. Både patienter og læger roser systemet.

AMBUFLEX_0.jpg

Det er slut med overflødige rutinekontroller på hospitalerne. Et nyt system ved navnet AmbuFlex, som læger i Herning og Holstebro har udarbejdet, kan klare en stor del af de konsultationer, som kronisk syge mennesker jævnligt går til.

Patienterne skal svare på et spørgeskema en eller flere gange om året. Gennem de svar og værdier, som patienten giver i skemaet, kan de se på ambulatoriet, om der er behov for yderligere kontakt, eller om alt er vel.

- Vi indfører det her system, fordi der er en del patienter, der har det rigtig godt og ikke har behov for at komme ind til kontrol, selvom de har en kronisk sygdom, siger Liv Marit Valen Schougaard, der er projektkoordinator på AmbuFlex.

Patienterne er glade

Først og fremmest har patienterne gavn af at slippe af med unødvendige konsultationer.

- For de fleste patienter er det jo besværligt at komme til kontrol. Der kan være lang vej at køre, og de skal have fri fra arbejde, siger formanden for Danske Patienter Lars Engberg.

Læger og sygeplejersker deler patienternes glæde over systemet.

- De patienter, der ikke har behov for en konsultation, kan sende det skema her ind og på den måde får vi mere tid til dem, der har behov for behandling, siger Susan Brødbæk, der er sygeplejerske på neurologisk afdeling i Holstebro.

Det seneste år har AmbuFlex været i brug på neurologisk afdeling i Holstebro, hvor 400 epilepsipatienter har benyttet sig af systemet. Halvdelen af de patienter, der deltager, havde ifølge spørgeskemaet ikke behov for at komme ind på ambulatoriet for at bliver undersøgt.

Erstatter ikke læge

Pointen med systemet er at sortere de unødvendige konsultationer væk, og spørgeskemaet er designet og målrettet mod hver enkelt sygdom. Ifølge projektkoordinatoren er spørgeskemaet så følsomt, at hvis der er der mindste galt med patienten, kommer der en alarm på lægernes skærm.

- Det er ikke nødvendigvis alle patienter, der synes, det er en fordel, og det bør være sådan, at hvis man har et ekstraordinært behov, så skal man kunne komme til, siger Lars Engberg.

- Patienterne er altid velkomne til at ringe herind, hvis de har nogle spørgsmål, og hvis der er behov for kontrol eller noget akut, så er der også plads til det, siger Susan Brødbæk.