Nye fly skal give færre forsinkelser i Karup

DAT har leaset to nye fly, der bliver sat ind på de danske ruter i september og oktober.

Det er to fly af denne type, som DAT nu vil sætte ind på de danske ruter.
Det er to fly af denne type, som DAT nu vil sætte ind på de danske ruter.
Foto: ATR

Flyselskabet DAT (Danish Air Transport), der blandt andet flyver på ruten mellem Midtjyllands Lufthavn i Karup og København, udvider flåden.

Selskabet har netop underskrevet en leasingkontrakt på to nye fly af typen ATR72-600. Flyene har hver plads til 72 passagerer og bliver leveret i september og oktober. 

De skal først og fremmest bruges på DATs danske ruter, og dermed kan passagererne i Karup se frem til en væsentligt bedre service, siger direktør i DAT, Jesper Rungholm, til tvmidtvest.dk.

- Vi har efter vores egen mening har for mange driftsforstyrrelser i foråret på grund af tekniske problemer med de gamle fly. Vi har allerede taget nogle af de gamle fly ud af drift, og jeg er overbevist om, at det bliver meget bedre med de nye. De fås ikke bedre, siger han.

Mere miljøvenlige

Jesper Rungholm fortæller, at DAT på verdensplan plejer at ligge helt i top på statistikken over det, som man i branchen kalder on time performance, altså afgang til tiden - en placering som man har mistet på grund af de tekniske udfordringer.

- Nu vil vi igen være nummer et, siger han.

DAT har fløjet med fly fra det fransk-italienske selskab ATR - Avions de Transport Régional - side 1999. Med de nye fly kan indenrigspassagererne ifølge Jesper Rungholm se frem til fly med bedre komfort, blandt andet i form af en bredere kabine, nye sæder og mere plads på hattehylderne.

Dertil kommer, at flyene har større motorkraft og alligevel støjer mindre, ligesom de skulle være mere miljøvenlige på grund af den nye teknologi. 

DAT Group, der består af DAT i Danmark og DOT i Litauen, råder over 23 fly af typen ATR, MAD og Airbus.

Et kig ind i kabinen på ATR 72-600
Et kig ind i kabinen på ATR 72-600
Foto: ATR