Nye diller dør hurtigere

Ifølge en trendforsker har diller som Pokémon Go og fidget spinners fået kortere levetid på grund af internettet.

Sidste år var Pokémon Go sommerens helt store tidsrøver.

For et år siden var de overalt i gadebilledet. Pokémon-jægere, der bevæbnet med deres smartphones, infiltredede både offentlige og private områder. 

Men nu er jægerne blevet et sjældent syn i sommerlandet, og det overrasker ikke trendforsker og direktør i Pej Gruppen.

- De her meget korte diller har altid eksisteret, men den hastigheden de opstår med, bliver spredt og dør igen er blevet ekstrem, siger Louise Byg Kongsholm. 

Louise Byg Kongsholm er trendforsker hos Pej gruppen. Foto: Hans Olav Sandal, TV MIDTVEST

Hans Henrik Nielsen fra Skive er en af dem, der brugte rigtig mange timer af sommerferien sidste år på at jagte Pokémon.

Med mobilen i hånden nåede han at slide et par sko op i Skives gader og parker, for at få fanget så mange Pokémon, som muligt.

- Efter et par år er der vel kun en 15-20 procent af spillerne tilbage. Det er lidt skuffende, siger Hans Henrik Nielsen.

Hans Henrik Nielsen har brugt mange timer på Pokémon Go. Foto: Kim Kvist

Den store dille lige nu er fidget spinners. Et stykke legetøj, der kan snurre om sin egen akse, har skæppet godt i legetøjsforretningernes kasse, men det ser det ud til, at festen allerede er ved at være forbi.

- Lige i starten havde vi lange køer, når vi åbnede. Og når vi lukkede, kastede folk sig over de sidste, der var tilbage, men nu kan vi godt mærke, at det er ovre, siger salgsassistent i Buddy Legetøj, Herning Tanja Olterbech.

Grunden til, at diller dør hurtigere, er ifølge trendforsker Louise Byg Kongsholm, at muligheden for at dele nyheden om dillen er blevet væsentligt lettere. 

- De har simpelthen fået en meget kort levetid, og det er på grund af internettet, YouTube og børn der er meget online hele tiden, og dermed bliver det spredt meget hurtigt, siger Louise Byg Kongsholm.

Gamle diller kunne holde længere

For snart 100 år siden i 1920'erne var det marmorkuglerne som var populære. I 40'erne var det hønseringe og i 60'erne hulahop-ringen. 

I 80'erne kom bip-spillene, der blev erstattet af det elektroniske kæledyr tamagotchien for ikke at glemme yoyo'en, som er vendt tilbage til skolegården ad flere omgange. 

Sidste år undergik dillen så lidt af en teknologisk revolution, da den flyttede ind på mobilen, men samtidig ud på gader og stræder.

- Pokémon Go var specielt, fordi det kunne samle folk på tværs af generationer, og så var det på en smartphone, hvor alle kunne være med. Og så havde forældrene lidt bedre samvittighed, fordi børnene kunne rende rundt udenfor og fik sig rørt undervejs, siger Louise Byg Kongsholm.

Butikker nød godt af dillerne

Nogen fik dog rørt sig lige livligt nok, hvor de ikke burde. Derfor måtte politiet også ud med en løftet pegefinger til folk, der trodsede færdselsloven og gik ind i andres private haver for at fange pokémons.

Andre var dog hurtige til at fange selve spillerne. I HerningCentret fik de indstalleret et såkaldt pokéstop, der gjorde det attraktivt for spillerne at komme under centrets tag.

- Folk camperede nærmest. På en strækning var der 7-800 mennesker, men nu er der ingen reaktion, hvis jeg smider lidt lokkemad ud, siger Kim Lauritsen, der er centerchef for herningCentret.

Tilbage er så spørgsmålet: Hvad bliver den næste dille?

- Det er umuligt at sige, hvad det næste bliver. Nu arbejder vi meget med trends og diller, og det går så hurtigt, at man ikke kan forudsige, hvad det næste bliver, siger Louise Byg Kongsholm.

01:41 Luk video