Nye choktal: Hver femte bilist er uopmærksom i trafikken

Midt- og Vestjylland topper listen over dødsulykker der skyldes uopmærksomhed.

Midt- og Vestjylland topper statistikken over dødsulykker der skyldes uomærksomhed
Midt- og Vestjylland topper statistikken over dødsulykker der skyldes uomærksomhed

Hver femte bilist er kørt galt eller har været tæt på at gøre galt på grund af uopmærksomhed i trafikken. Det viser en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring og Pension.

Samtidig topper Midt- og Vestjyllands politikreds statistikken over dræbte personer i trafikulykker, hvor de selv eller andre trafikanter har været uopmærksomme.  

I perioden fra 2010-2014 omkom 50 personer på de midt- og vestjyske landeveje, som følge af uopmærksomhed. Det er otte flere end i Syd- og Sønderjyllands Politikreds, hvor 43 blev dræbte i samme periode ved uopmærksomheds-ulykker.

De triste tal kombineret med undersøgelsen af bilisternes adfærdsmønstre, sætter nu gang i en ny kampagne, der skal gøre os mere opmærksomme i trafikken.

Træthed, stress og manglende koncentration i forbindelse med kørslen giver hvert år anledning til ulykker og farlige situationer som kunne være undgået. Typisk kører de uopmærksomme bilister frontalt ind i modkørende, overser cyklister eller rammer holdende biler i kø. 

75 procent af bilisterne siger i den nye undersøgelse, at de farlige situationer kunne være undgået eller håndteret anderledes, hvis de ikke have benyttet mobiltelefon, betjent GPS eller være trætte og stressede.

- Det her viser at uopmærksomhed i trafikken er et kæmpe problem. Hvis vi skal redde flere liv skal vi blive bedre til at koncentrere os når vi kører bil, siger Lisbett Sahl, senioprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

Foruden de mange dræbte kommer alt for mange også til skade i trafikulykker der skyldes uopmærksomhed. De skader personerne får kan være langvarige og få store konsekvenser i årevis.

Det skal kampagnen "Kør bil, når du kører bil" gøre noget ved. De kommende fire uger vil bilisterne møde budskabet via tusindvis af plakater, i TV-trailere og biograf-spots.