Borgmester tror på ny vej - selvom flere VVM-projekter aldrig bliver til noget

I Ringkøbing er borgmesteren glad for at være med på finansloven, selvom det altså kan have lange udsigter, før der kommer asfalt til den nye vej.

01:59

Video: Karsten Mortensen, TV MIDTVEST

En bedre og bredere vej har stået på ønskesedlen i over 10 år. Og nu tror borgmesteren i Ringkøbing-Skjern Kommune på, at den kommer. Det ser i hvert fald sådan ud i den nye finanslovsaftale mellem Regeringen og Dansk Folkeparti.

Jeg føler mig faktisk ikke i tvivl om, at vejen kommer indenfor en overskuelig årrække.

Hans Østergaard, borgmester, Venstre, Ringkøbing-Skjern Kommune

- Jeg føler mig faktisk ikke i tvivl om, at vejen kommer indenfor en overskuelig årrække, siger Hans Østergaard, der er borgmester for Venstre I Ringkøbing-Skjern Kommune.

En udbygning af Rute 15 til Herning til en 2plus1 vej vil koste omkring en milliard. Nu har regeringen afsat 18 millioner til en VVM-undersøgelse, der gør vejprojektet grydeklart.

- Det føler vi da bestemt er første skridt på vejen, så det er vi rigtig glade for, siger Hans Østergaard.

Læs også Forskere om Østerild: Fejl i VVM-redegørelse

VVM-undersøgelser kan trække i langdrag

Det lyder godt, når politikkerne vil investere millioner for at undersøge, hvordan nye veje vil påvirke omgivelserne. Men historien viser, at det langt fra er sikkert, at vejene nogensinde bliver til noget. 

- Det at lave en VVM er ikke ensbetydende, der bliver bygget noget. Nu har vi ventet seks år på, at Aarhus-Viborg bliver opgraderet. Så vi skal til at have fundet nogle penge, for ellers er det jo bare at stikke folk blår i øjnene, siger Andreas Steenberg, transportordfører for Radikale Venstre.

Netop hovedvej 26 mellem Viborg og Aarhus er altså et eksempel på et af mange grydefærdige vejprojekter, der står i stampe. Linjeføring og miljøundersøgelser blev gjort færdig i 2012, men i Viborg venter de stadig på asfalt.

Det at lave en VVM er ikke ensbetydende, der bliver bygget noget.

Andreas Steenberg, transportordfører, Radikale Venstre

Det er en lang række år med anlægsstop, der har ført til for mange veje i syltekrukken, erkender Venstres transportordfører. Alligevel giver det mening at sætte endnu flere vej-undersøgelser i gang.

- Nu er vi derhenne, hvor vi begynder at kunne finde nogle penge til veje igen, og så skal vi jo sætte turbo på asfaltudlæggerne. Så derfor er det vigtigt, at vi får iværksat de her VVM-undersøgelser, så vi er klar, når vi har pengene og kan rulle asfalt ud, siger Kristian Pihl Lorentzen, der er transportordfører for Venstre.

I dag står vejbyggerier for et tocifret milliardbeløb i kø og venter på penge fra staten. Men i Ringkøbing regner borgmesteren med at kunne overhale de andre indenom.