Ny taxilov bliver mindre liberal end regeringen ønskede

Et flertal på Christiansborg ophæver begrænsningen på antallet af taxilicenser. Nye regler kan ramme Uber

Et flertal på Christiansborg har torsdag aftalt ny taxilov.
    
Den ventes at betyde øget konkurrence blandt taxichauffører. Men det står klart, at markedet ikke bliver så frit, som regeringen med transportminister Ole Birk Olesen (LA) i spidsen havde lagt op til.
    
Loven ophæver begrænsning på antal af taxier. Til gengæld fastholdes og skærpes andre krav. Blandt andet skal biler have sædefølere og taxametre, så Skat bedre kan kontrollere indtjening.
    
Ole Birk Olesen kalder det dog en åbning for Uber:
    
- Uber og andre kørselstjenester har mulighed for at komme ind, men kun hvis de har taxameter og sædefølere i bilen, siger Ole Birk Olesen.
    
Han mener, at det nu er nemmere at etablere sig som taxivognmand og taxiselskab:
    
- Uber er i dag ulovlig. Og det vil Uber også være fremover, medmindre de indretter sig som loven kræver. Det er en kæmpestor sejr, at man nu får den mulighed, siger Ole Birk Olesen.
    
Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, fremhæver, at der nu bliver kontrol med Uber. Og at danskerne fortsat kan føle sig trygge ved at køre taxi.
    
- Vi sikre, at Uber ikke kan komme ind og underminere ved ikke at betale skat. Det er meget, meget positivt, siger Rasmus Prehn.
    
Ud over taxametre og sædefølere skal Uber-chauffører også tage en to uger lang uddannelse og oprette et kørselskontor, der registrerer turene for at kunne få lov til lovligt at køre.
    
Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen siger:
    
- Vi har gjort det sværere for Uber. I hvert fald, hvis de vil køre som nu.
    
Den nye taxalov indfører samtidig skærpede sanktioner, hvis man kører taxi uden at leve op til kravene i loven.
    

OVERBLIK: Hovedpunkter i taxiaftale

Tilladelser
De nuværende fire tilladelser til erhvervsmæssig persontransport - taxi, limousine, offentlig servicetrafik og sygetransport - erstattes af én samlet tilladelse.
    
Den hidtidige antalsbegrænsning og geografiske begrænsning ophæves, så en vognmand kan få så mange tilladelser, der ønskes. Tilladelserne giver adgang til at køre overalt i landet.

    
Kørselskontorer
Salg af kørsel til private kunder skal ske via et kørselskontor. Der kræves tilladelse til for at kunne drive et kørselskontor.
    
Virksomheden skal opfylde et egenkapitalkrav på 500.000 kroner. Den skal råde over elektronisk kommunikationsudstyr til brug for opsamling og opbevaring af oplysninger om kørselsopgaver.
    
Der indføres mulighed for, at små lokale vognmænd kan dispenseres fra kravene til kørselskontorer.

    
Chauffører
Chaufføren skal have et førerkort til erhvervsmæssig persontransport. Man skal have haft almindeligt kørekort i tre år - og opfylde visse krav til blandt andet helbred. Chaufføruddannelsen vil udgøre cirka to uger.
    
Skat og ordnede forhold
Der stilles krav til kørselskontorets indhentning og opbevaring af data om de enkelte kørte ture. De eksisterende krav om taxameter og sædeføler opretholdes.
    
Derudover skal kørselskontoret fremover sikre gps-koordinater for turen, tidspunkt for turens start og afslutning, længden og betalingen. Disse data skal kunne stilles til rådighed for myndighederne.

    
Forbrugerbeskyttelse
I dag fastsættes maksimalpriserne for taxikørsel kommunalt. Med ophævelsen af den geografiske begrænsning indføres et landsdækkende system for prisfastsættelse med et prisloft.
    
Kørselskontoret skal skilte med prisen for en standardtur på 10 kilometer. Der skal skiltes synligt på køretøjet og hjemmesiden.
    
Kørselskontorerne skal bidrage til finansieringen af et uafhængigt ankenævn, som skal behandle kundernes klager.

    
Sikkerhed
Biler, der anvendes til erhvervsmæssig persontransport, skal gennemgå et årligt syn. De nuværende krav til bilens udstyr bibeholdes.
    
Sanktioner
Der stilles skærpede krav til dokumentation. Det skal give bedre grundlag for kontrol.
    
Bødeniveauet vil være 5000 kroner for mindre alvorlige overtrædelser, 15.000 kroner for alvorlige overtrædelser og 35.000 kroner for meget alvorlige overtrædelser.

    
Kilder: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

/ritzau/