Ny satsning en succes for Grundfos

Grundfos er begyndt at lease pumper ud i Australien. Forretningsmodellen skal vende den negative indtjeningskurve.

grundfos8.jpg

Grundfos har stor succes med en ny forretningsmodel i Australien. Bjerringbro-virksomheden er begyndt at lease pumper ud, skriver Børsen. Det skal være med at til at vende indtjeningskurven, der er gået den forkerte vej de seneste år.

Salgsdirektør i Grundfos, Poul Due Jensen, siger til Børsen, at virksomheden i øjeblikket har succes med udlejning af pumper til kunder i Australien. Det er en forretningsmodel, de gerne vil udbrede i femtiden.

- Leasing er en god idé og noget, vi skal kigge nærmere på, siger han. 

Han dog understreger dog, at det ikke er noget, de benytter sig af på verdensplan endnu. 

- Men jeg håber, at det er noget, vi vil udbrede på sigt. Men det er for tidligt at sige, hvor stort potentialet er, siger Poul Due Jensen til Børsen.

Fordel for begge parter

Udlejningen af pumper går ud på, at Grundfos laver aftaler med kunder om kortsigtede opgaver. Det kan for eksempel være i forbindelse med oversvømmelser, der slider hårdt på udstyret. 

- Fordelen for kunderne er, at vi reparerer eller kommer med en ny pumpe, i stedet for at de skal brænde en ny af hver gang, siger Poul Due Jensen til Børsen.

- Det gør sammenlagt prisen mere attraktiv, og det gør det også for os, fordi vi både har leasingen og servicekontrakten, forklarer han. 

Satsning på serviceområdet

Lige nu forbereder Grundfos en stor satsning på serviceområdet. Børsen kunne i sidste uge fortælle, at Poul Due Jensens mål frem mod 2020 er at fordoble antallet af medarbejdere i forretningsbenet. Det drejer sig om godt 800 i dag til 1600.

Topchef Mads Nipper fremlagde i foråret 2015 Grundfos' 2020-strategi. Der lagde han vægt på servicering af pumperne, som med tiden skal blive en større del af omsætningen. 

I dag har serviceforretningen en lille rolle i det samlede regnskab. Det udgør 7 procent af omsætningen, der i 2014 var på 23,6 mia. kroner.