Ny regel kan forhindre lastbilchauffører i at overholde hviletid

En tidsbegrænsning på lastbilchaufførers parkering på danske rastepladser er ulovlig, mener EU.

Nye skilte med max 25 timer parkering for lastbiler kan ses ved danske rastepladser.
Nye skilte med max 25 timer parkering for lastbiler kan ses ved danske rastepladser.
Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Siden 1. juli har lastbilchauffører på danske veje været underlagt en regel om, at de ikke må parkere på danske rastepladser langs de danske motorveje i mere end 25 timer.

Torsdag kalder EU-Kommissionen reglen for ulovlig og vil have den annulleret. Hos brancheorganisationen Dansk Industri Transport kommer det ikke som en overraskelse, at reglen kan være ulovlig.

For den nye regel kan nemlig tvinge lastbilchaufførerne i et dilemma, hvor de skal vælge mellem at overtræde køre-hviletidsreglerne, da de skal køre væk for at finde en ny parkeringsplads, eller overtræde parkeringsreglen.

Det fortæller branchedirektør Michael Svane i Dansk Industri Transport.

- Det kommer ikke som en overraskelse for mig. Vi har hele tiden peget på, at det er en restriktion i forhold til den fri bevægelighed. Det handler for os også om, at reglerne bør lægge sig op ad reglerne for køre-hviletid, siger han.

Direktøren forklarer, at chaufførerne må holde hvile i førerhuset i lastbilen i op til 45 timer. Derfor bør den tidsbegrænsede parkering ligge på samme niveau, lyder det.

- Når vi i Danmark indfører en 25-timers-grænse, tvinger man chaufføren til at finde et andet sted at overnatte eller tage sit hvil.

- Det betyder, at chaufføren står i et valg mellem at overtræde køre-hviletidsreglerne eller parkeringsreglerne, siger Michael Svane.

EU-Kommissionen truer torsdag Danmark med en retssag, hvis ikke der rettes ind. EU kritiserer ligesom Michael Svane, at den nye danske regel, gør det umuligt at overholde hviletidsreglerne.

Og de regler er både afgørende for sikkerheden på vejene og for chaufførernes rettigheder, hedder det.

Det var regeringen og Dansk Folkeparti, der i februar blev enige om at forhindre langtidsparkering på de danske rastepladser. Aftalen var en opfølgning på finansloven.

Ifølge Michael Svane arbejder flere virksomheder som følge af reglen på at finde nye parkeringspladser til lastbilchaufførerne.

- Det er ikke så nemt at finde lokaliteter (til parkeringspladser, red.). Vi har kommuner, som siger, at de ikke vil tillade den slags parkeringsarealer.

- Der er nogle virksomheder, som ser på, om de kan gøre det på egen grund. Der er også nogen, som ser på, om private vil finansiere den slags parkeringspladser for lastbiler, siger Michael Svane.