Ny analyse: Spar fem minutter på vejene og skab tusindvis af job

Ifølge ny analyse kan der skabes tusindvis af nye job, hvis man kan forkorte rejsetiden med fem minutter.

Der er penge at spare, hvis alle kommer hurtigere frem. Foto: Dennis Lehmann / Ritzau Scanpix

Der er milliarder at hente, hvis pendlere og varevogne kunne komme hurtigere frem på de danske veje.

Læs også Danskerne pendler mere end nogensinde

Det viser en ny analyse fra Dansk Infrastruktur, en enhed under Dansk Byggeri.
    
Ifølge analysen ville bruttonationalproduktet stige mere end seks milliarder kroner, hvis pendlere kunne spare fem minutter dagligt i trafikken.
    
Samtidig ville det øge arbejdsudbuddet med 13.100 personer om året.
    
- Det står krystalklart, at investeringer i at forberede trafikforholdene på vejene er givet særdeles godt ud, og der burde ikke være meget at betænke sig på, siger Jesper Arkil, formand for Dansk Infrastruktur og direktør i entreprenørkoncernen Arkil Holding A/S, i en pressemeddelelse.

Sådan kan kortere rejsetid hente milliarder

Der er tusindvis af nye job og milliardindtægter at hente, hvis man kan forkorte rejsetiden med fem minutter om dagen.
    
Det viser nye beregninger fra Dansk Infrastruktur - et branchefællesskab under Dansk Byggeri.
    
* Hvis man skærer fem minutter af den daglige rejsetid vil bruttonationalproduktet stige med mere end seks milliarder kroner.
    
* Forudsætningen for beregningen er, at man bruger halvdelen af de fem minutter på at arbejde ekstra.
    
* Det vil samtidig øge arbejdsudbuddet med 13.100 personer om året. Det er ifølge Dansk Infrastruktur næsten ti gange så meget som regeringens seneste skatteaftale fra februar i år.
    
* Også for den enkelte pendlers privatøkonomi vil en kortere rejsetid få betydning.
    
* Med fem minutter mindre tid i kø hver dag vil det betyde, at den enkelte pendler får 1900 kroner ekstra til sig selv om året i gennemsnit.
    
Kilde: Dansk Infrastruktur

Danskerne pendler mere og mere til og fra arbejde. Siden 2000 er antallet af kørte kilometer på vejene steget med over 20 procent.
    
Men investeringerne er ikke fulgt med i tilstrækkelig grad, lyder det fra erhvervet, som efterlyser en investeringsplan frem mod 2030.
    
- Erhvervslivet og pendlerne er dybt afhængige af gode transportmuligheder, og med den udvikling vi ser, er det meget vanskeligt at forstå, at der ikke for længst er lagt en langsigtet plan for kommende investeringer i vejnettet, siger Jesper Arkil.
    
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) er ifølge Berlingske enig i, at der er brug for investeringer i vejnettet.
    
- Regeringen vil øge rammen til offentlige investeringer efter 2020, herunder til ny infrastruktur.
    
- Vi mener, at det nu er tid til, at der investeres mere i vejene, og der er behov for sammenhængende, langsigtede beslutninger ligesom med den store investeringsaftale for 2009-2020, skriver Ole Birk Olesen i en mail til Berlingske.

Læs også Embedsmænd pendler til udflyttede job frem for at flytte med