Nu starter efterskoleeleverne op til et kortere efterskoleår

​Om godt en uge skal eleverne i gang, men for nogle bliver det kortere år, end eleverne før dem.

Bøvling Idrætsefterskoles skoleår er normalt 43 uger. Nu må de nøjes med 42.
Bøvling Idrætsefterskoles skoleår er normalt 43 uger. Nu må de nøjes med 42.
Foto: Lasse Uttrup, TV MIDTVEST

Om en uges tid tager efterskolerne hul på et nyt skoleår.

Et skoleår, der bliver lidt anderledes i forhold til tidligere. For i efteråret vedtog regeringen, at efterskolerne nu kun kan få fuld støtte til 42 ugers skolegang. Og derfor bliver skoleåret nu kortere for de efterskoler, der ellers havde 43 uger på et år.

Det oplever de blandt andet på Bøvling Idrætsefterskole.

- Det har da en betydning for de aktiviteter, vi laver, og de frie rammer, vi har at arbejde under, fortæller forstander Martin Højbjerg Wiborg.

Forkortelsen af skoleåret er en konsekvens af den seneste finanslov. Det går dog ikke ud over fagligheden, fortæller Martin Højbjerg Wiborg.

- Vi kommer ikke til at skære i det boglige, og vi kommer heller ikke til at skære i vores idrætstilbud og vores linjefag, men vi må fjerne en emneuge eller lignende, fortæller han.

Martin Højbjerg Wiborg er forstander på Bøvling Idrætsefterskole.
Martin Højbjerg Wiborg er forstander på Bøvling Idrætsefterskole.
Foto: Lasse Uttrup, TV MIDTVEST

Forælder: Det er ærgerligt

Thomas Hansens datter skal starte på Bøvling Idrætsefterskole efter sommerferien. For to år siden havde han en anden datter, der gik på skolen i 43 uger.

- Jeg synes, at det er ærgerligt. Jeg kan godt forstå, at man er nødt til at finde et budget, der kan holde, men jeg mener også, at man burde have råd til finansiere de unge mennesker, så de kan få et godt efterskole ophold, fortæller han.

Og han forudser, at man vil kunne mærke det i sidste ende.

- De bliver klemt lidt på pengepungen til at kunne lave nogle andre ting med dem. Måske går det ikke decideret ud over undervisningen, men derimod dannelsen.

Forstanderen er dog ikke bekymret for, at eleverne kommer til at mærke den store forskel.

- De frie muligheder vi har, så vi kan sætte tingene sammen, som vi gerne vil, den mister vi selvfølgelig, men jeg tror ikke, at eleverne vil føle, at det bliver et ringere tilbud, fortæller han. 

1:57