Nu skal det være nemmere at få hjælp af politiet

Fra torsdag vil der sidde fire personer klar til at vejlede dig, hvis du har brug for råd fra politiet.

Hvis du mangler rådgivning, så er det fra torsdag muligt at komme i kontakt med en borgerrådgiver.
Hvis du mangler rådgivning, så er det fra torsdag muligt at komme i kontakt med en borgerrådgiver.
Foto: Flemming Christensen

Kim, Mette, Marlene og Sanne er navnene på dine nye hjælpere, hvis du har brug for råd fra politiet.

De er nemlig fire nye borgerrådgivere, som fra på torsdag har fået jobbet at hjælpe borgere, som ringer ind med et særligt behov for vejledning. Det kan for eksempel være med information om sagsgange, rådgivning om støttemuligheder og forklaring af lovgivning med udgangspunkt i borgerens konkrete situation.

- Nogle borgere kan have svært ved at finde en vej i systemet, som passer på netop deres situation. Det kan være personer, som efter at have været vidne til en ulykke eller udsat for en forbrydelse har brug for information om, hvad der nu kommer til at ske, eller hvor de kan få hjælp. Eller personer, der er i tvivl om, hvordan de skal forholde sig til en udfordring, som ligger i udkanten er lovgivningen, fortæller fungerende vicepolitiinspektør Sune Espersen, der er leder af Beredskabscentret i Midt- og Vestjyllands Politi, i en pressemeddelelse og tilføjer:

- Det er her, vores nye borgerrådgivere kommer ind i billedet. Det er deres opgave at tage disse borgere i hånden og sørge for, at de får den hjælp, de har brug for.

Tiltaget er en del af de fjorten tiltag, som justitsminister Søren Pape i oktober lancerede. Der er tale om en forsøgsordning, som finder sted i Midt- og Vestjylland, Sydsjælland og Lolland-Falster.

De nye rådgiverne sidder snart klar til at hjælpe.
De nye rådgiverne sidder snart klar til at hjælpe.
Foto: Midt- og Vestjyllands Politi

Ring 114

Hvis du vil have fat i de nye borgerrådgivere, så skal du ringe 114 mellem klokken 8 og 18. Fra torsdag vil servicecentret så tage imod dit opkald og hjælpe dig videre til en rådgiver, hvis det er det, du har brug for.

- For os er det vigtigt, at vi fastholder en enkel adgang til politiet for borgerne. Derfor har vi valgt, at de kun skal huske på ét telefonnummer, som de kender i forvejen – nemlig 114. Så er det vores servicecenters opgave at spore sig ind borgernes behov og visitere dem videre til borgerrådgiveren, når det er den hjælp, de har brug for, siger Sune Espersen.

Når man først er blevet sat i kontakt med en borgerrådgiver, så er det rådgiverens ansvar at skaffe et svar eller sørge for, at det går rigtigt for sig. Planen er nemlig, at man ikke skal risikere at blive stillet om mellem en masse forskellige afdelinger og medarbejdere.