Nipper skruer ned for Grundfos-ambitioner

Grundfos' nye topchef, Mads Nipper, gør nu direkte op med sin forgængers høje ambitionsniveau og punkterer målet om at nå 75.000 medarbejdere og en omsætning på 75 milliarder i 2025.

Grundfos' nye topchef, Mads Nipper, gør nu direkte op med sin forgængers høje ambitionsniveau og punkterer målet om at nå 75.000 medarbejdere og en omsætning på 75 milliarder i 2025. Det skriver Berlingske.

- Organisationen er blevet gearet i produktionen med kapacitet og mandskab til højere vækst. Men samtidig er væksten faldet på de markeder, hvor vi tjener mest på vores produkter. Det er ret basal erhvervsøkonomi, at når du investerer i noget, som du får mindre ud af, end du havde regnet med, så stemmer debet og kredit ikke,« siger Mads Nipper, der tiltrådte stillingen som topchef 1. august i år efter en stilling som koncerndikretør hos Lego, til Berlingske Business.

Fra drømme til virkelighed

Mads Nipper lægger dermed en mere jordbunden og realistisk tilgang til Grundfos' fremtidige vækst og indtjening.

Strategien skal sikre, at Grundfos' overskud igen kommer til at svulme efter snart fire år med vigende indtjening. For de alt for høje ambitioner har været medvirkende til, at virksomheden ikke har tjent nok.

Derfor tales der ikke længere om 75.000 medarbejdere og 75 milliarder kroner i omsætning i 2025. Og Mads Nipper bakkes op af resten af koncernledelsen i Bjerringbro-giganten.

Stiler fortsat mod bæredygtighed

At den nye koncernledelse har en anden tilgang til vækst, betyder dog ikke, at alle tanker, som den tidligere ledelse gjorde sig er sendt i skammekrogen. Ambitionen om blandt andet at arbejde mod mere bæredygtige løsninger og indgå ambitiøse og forpligtende klimamål, er fortsat et mål for virksomheden og topchef Mads Nipper.