Nicholas går i klasse med en hund: Han gør mig rolig

På en specialskole i Resen bruger de hund i undervisningen. Den gavner nemlig både elever og lærere.

Foto: Majbrit Oddershede Bach, TV MIDTVEST

Foto: Majbrit Oddershede Bach, TV MIDTVEST

1 af 2

Ti-årige Nicholas er blevet en hel ny skoleelev. Han går i en specialklasse på Resen Skole ved Skive, blandt andet fordi han har haft svært ved at læse. Men han har fået sig en hjælper, som er rigtig god til at lytte, når han læser højt – den professionelle skolehund Thomas.

- Han har gjort mig glad og stille og rolig og antistresset på en måde. Når jeg er stresset og sur, gør han det meget bedre, siger Nicholas Majgaard, Elev, Resen Skole.

Når jeg er stresset og sur, gør han det meget bedre.

Nicholas Majgaard.

Nicholas har ADHD, adfærdsvanskeligheder og en søvndiagnose. Derfor har hans skolegang ikke altid været lige nem. 

Det er dejligt for eleverne, at de lige kan nusse Thomas' pels midt i lektielæsningen. Foto: Majbrit Oddershede Bach, TV MIDTVEST

- Han kan blive meget hurtigt vred, opfarende og udadreagerende, især hvis han bliver presset eller er træt, siger Nicholas' mor, Louise Majgaard.

Men nu er der faldet ro over Nicholas. Og det skyldes primært hans nye, pelsede klassekammerat.

- De dage, hvor han ved, at hunden er der, glæder han sig til at komme i skole. Og de dage, hvor hunden har været i skolen, kan man tydeligt mærke en forskel på hans sind og humør, siger Louise Majgaard. 

Martin Kurt Schjøtt  går i 7. klasse på Resen Skole. Han synes, Thomas er meget bedre til at lytte end alle de voksne. Foto: Majbrit Oddershede Bach, TV MIDTVEST

Hunden er god til at lytte

Det er Nicholas’ lære, Rikke Espersen, der har taget Thomas med ind i klassen. Hunden er nemlig hendes. Ideen om en professionel skolehund fik hun, efter at en elev nægtede at snakke med hende efter en svær episode. Efter en aften i tænkeboks valgte hun at tage Thomas med i skole næste dag.

De dage, hvor hunden har været i skolen, kan man tydeligt mærke en forskel på hans sind og humør.

Louise Majgaard.

- Da vi havde snakket om episoden, spurgte jeg, hvordan det havde været at snakke, når hunden også var der. Og eleven synes slet ikke, det havde været svært, men at det faktisk havde været en god oplevelse, siger Rikke Espersen, der er både Skolelærer og hundefører.

Nu har Rikke lavet sit eget firma, Skolehund. Og når hun ikke lige har Thomas med i klassen, uddanner hun kommende skolehunde - en uddannelse, der tager otte måneder. Og Rikke mærker tydeligt, hvordan Thomas’ tilstedeværelse i klassen ændrer alt. 

Hold B1 på Resen Skole er alle vilde med Thomas. Foto: Majbrit Oddershede Bach, TV MIDTVEST

- Når Thomas træder ind i klasseværelset, oplever vi at energiniveauet falder. Ofte har børnene høj energi, og der er fart på, men Thomas møder ind med en lav og rolig energi, og det bliver de simpelthen et spejl af, så der falder ro på tingene, siger Rikke Espersen.

Når Thomas træder ind i klasseværelset, oplever vi, at energiniveauet falder.

Rikke Espersen.

Der er pædagogiske tanker og mål med alt Rikkes arbejde med eleverne og Thomas.

- Der er noget i den kontakt med hunden, som giver en ro, og det betyder, at jeg får mulighed for, i ro og mag, at snakke om, hvad der er foregået, og hvordan kan man undgå det en anden gang, og når det bliver lidt for svært at snakke om, så kan vi lige snakke om hunden og kigge på pelsen eller ae, og så kan vi vende tilbage til samtalen, siger Rikke Espersen.

Resen Skole er den allerførste skole i landet, som bruger professionel skolehund i undervisningen.

Her kan du se hele indslaget om skolehunden Thomas:

08:41 Luk video

Læs også Peter er fårehyrde: Hundene er vores børn