Forskere: Nedlæggelse af regioner vil koste busruter

Sundhedsreformen vil nedlægge regionerne. Men det kan koste busruter her i landsdelen, mener både regionerne og flere forskere.

Truede busruter
Foto: Svend-Vilhelm Mikkelsen

Mens alle snakker om nærhed i sundhedssektoren, kan den store sundhedsreform ende med at koste busruter, der når ud til de mere tyndt befolkede egne af Danmark.

Det frygter regionerne, og denne frygt bekræftes af flere forskere. Det skriver Information.dk 

Regionerne driver i dag en række busruter, der går på tværs af flere kommuner, og det er lige præcis disse tværkommunale busruter der er i fare, mener man.

- Vi ved, at det er svært at få den offentlige trafik til at fungere på tværs af kommunerne. Vi ved, at kommunerne i forvejen er pressede, og vi frygter, at de ikke altid vil være interesseret i at sikre busruter til for eksempel uddannelsesinstitutioner i nabokommunerne, siger Stephanie Lose (V), der er regionsrådsformand i Syddanmark og Formand for Danske Regioner til Information.dk

- Det her vil ramme nogle af de borgere, der er afhængige af at køre med bus på tværs af de kommunale grænser, og det vil især ramme borgere, der bor ude ved de lange ruters endestationer, siger Stephanie Lose.

14 busruter i fare i Midtjylland

I Region Midtjylland er det 14 regionale busruter, der er i fare for at blive nedlagt efter en lukning af regionerne, viser en analyse, som regionerne har foretaget.

Det er busruter, der i dag blandt andet dækker byer som Ørsted og Hornslet, Tranbjerg og Vejle, Holstebro og Skjern, fra Ringkøbing til Aarhus og fra Thisted ind mod Viborg.

Flere trafik- og planlægningsforskere, som Information har forelagt oplysningerne om den truende buslukning, bekræfter, at regionerne har noget at have deres frygt i.

Hanne Tanvig er seniorrådgiver og studieleder ved IGN, Sektion for Landskabsarkitektur og Planlægning, Københavns Universitet:

- Det her er dybt problematisk. Der er masser af mennesker, der er afhængige af de her busruter. Det bliver ikke sjovt at være landsbybo i en udkant af en enkelt kommune. Det vil tvinge folk over i privatbiler, og de mange mennesker, der ikke har råd til privatbiler, de vil blive tvunget til at flytte, siger Hanne Tanvig til Information. 

Busruterne har en social funktion 

En opfattelse der bliver delt af Mogens Fosgerau, som er professor i transportøkonomi ved DTU:

- Det betyder mest for de borgere, der ikke har bil. De her ruter har en social funktion. Økonomisk giver de underskud, og de er der ikke for at flytte en masse mennesker rundt, de bliver drevet for, at man skal kunne komme rundt i landet, selv om man ikke har bil, siger Mogens Fosgerau.