Mindre transportafgift i udkantsdanmark

Thomas Jensen(S) vil gøre den kommende transportafgift mindre i landdistrikterne end i hovedstaden.

Transportafgiften skal tage hensyn til de trængte erhverv i landområderne. Så præcis er udmeldingen fra skatteordfører Thomas Jensen (S).

- Vi kan ikke undlade at indføre transportafgiften. Den er indført af bl.a. Venstre og Konservative tilbage i 2009, og pengene er brugt. Som nuværende regering har vi en bunden opgave med at få de penge hjem. Alt andet er uansvarligt, siger han.

Skridt i den rigtige retning

Den differentierede afgift skal tage hensyn til blandt andet vognmændene i udkantsdanmark. Og her bliver nyheden om, at man kan slippe billigere, modtaget godt. Selvom vognmændene nu allerhelst så afgiften helt fjernet.

- Hvis der skal komme en afgift, er det et skridt i den rigtige retning. Vi har store afstande, og en dyr afgift vil koble erhvervslivet helt fra, siger Poul Jørgensen, der er formand for Vestjyllands Vognmandsforening.

Gift for konkurrenceevnen

Landbrug & Fødevarer har skønnet, at den planlagte transportafgift vil koste 1 mia. i tabte eksportindtægter og mindst 1100 arbejdspladser. Særligt yderområderne vil blive ramt, og adm. direktør for Landbrug & Fødevarer, Søren Gade, mener ikke en differentieret model af afgiften er nok.

- Transportafgiften er gift for dansk konkurrenceevne, og er det modsatte af, hvad Danmark har behov for i en økonomisk krisetid. Det er positivt, at regeringen nu har fokus på at mindske de skadelige konsekvenser i yderområderne, men det er desværre ikke nok. Transportafgiften vil koste danske arbejdspladser og bør helt afskaffes, siger Søren Gade til foodculture.dk