Mere sikkert med højere fart

Nyt forsøg viser, at trafiksikkerheden bliver bedre, hvis man sætter fartgrænsen lidt op.

031111_Landevej_0.jpg

Færre kan blive dræbt på landevejene, hvis man sætter farten lidt op. Det viser et to år gammelt forsøg.

Siden 2011 har Vejdirektoratet ladet billister køre 90 i stedet for 80 på mere end 100 km landevej, men det har ikke fået folk til at trykke speederen nærmere bilens bund. Tværtimod er hastigheden blevet mere ensartet.

- Det tyder jo på, at de langsomste begynder at køre lidt hurtigere, og de hurtigste begynder at køre lidt langsommere. Og det er vi jo glade for. Det er rigtig gode tendenser, fortæller John G. Christensen, der er vicepolitikommissær og leder af færdselsafdelingen ved Midt- og Vestjyllands Politi.

Bliver bagved

Når bilerne nærmer sig hinanden i hastighed, så bliver det mere sikkert på vejene. På strækningen mellem Holstebro og Herning må billisterne køre stærkere på to km af vejen vest for Aulum.

- Jeg mærker, at der ikke er nogen, der overhaler mere - folk overholder fartgrænsen. Trafikken glider lidt mere, og der er ikke nogen, der presser én bagfra. Det, synes jeg, er rart, siger Jacob Lykke, der dagligt pendler mellem Holstebro og Herning.

Her i landsdelen er fartgrænsen desuden sat op på en strækning mellem Hanstholm og Rødkærsbro på 30 km, mens trafikanterne ligeså må give bilen lidt mere gas på syv km mellem Tarm og Hoven.

2:23
Fart dræber -det er der ingen tvivl om, men det kan altså også gavne trafiksikkerheden at træde lidt ekstra på speederen.