Mere narko- end spritkørsel: Flere efterlyser kampagner

Flere bliver sigtet for narkokørsel end spritkørsel, hvilket får flere til at efterlyse kampagner. Rådet for Sikker Trafik vælger dog stadig at fokusere på spritkørsel.

På landsplan har politiet i år sigtet mere end 800 narkobilister, mens tallet for spritkørsel er omkring 550. Birthe Zielke Baunbæk efterlyser derfor kampagner mod narkokørsel.
På landsplan har politiet i år sigtet mere end 800 narkobilister, mens tallet for spritkørsel er omkring 550. Birthe Zielke Baunbæk efterlyser derfor kampagner mod narkokørsel.
Foto: Mikael Andersen, TV MIDTVEST

Det er forbudt at køre spritkørsel, men det er i den grad også forbudt at køre bil, når man er påvirket af narko. Det er der dog mange, som glemmer.

Midt- og Vestjyllands Politi har allerede standset og sigtet 114 bilister, som kørte med narko i blodet, mens 100 bilister er sigtet for spritkørsel.

Det skyldes ifølge Birthe Zielke Baunbæk, ANT-koordinator hos Region Midtjylland, at der er en anden holdning til at køre narkopåvirket end spritpåvirket.

- De synes ikke, det er et problem at køre, når de er påvirkede, for som nogen siger: ”Jeg er jo mere skarp, når jeg har taget kokain,” siger Birthe Zielke Baunbæk.

Som ANT-koordinator holder hun kurser for dem, som er blevet taget i at køre sprit- og narkokørsel. Kurset er obligatorisk, hvis man ønsker at generhverve sin førerret.

På kurserne oplever hun, at holdningen er, at det er socialt uacceptabelt af køre spritpåvirket, mens narkobilister oplever det som et større problem, at man kan blive taget for narkokørsel 48 timer efter, man har indtaget stoffer.

Efterlyser kampagner

Reaktionerne på kurserne får Birthe Zielke Baunbæk til at efterlyse kampagner mod narkokørsel, som man har set massevis af i forhold til spritkørsel.

Det er en holdning, som Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, bakker op om.

- Vi er nødt til at sadle om i vores indsats. Vi har kørt rigtig mange kampagner mod spritkørsel, og de ser ud til at have virket rigtig godt. Det er ikke accepteret at køre spritkørsel i Danmark, og nu mener jeg, vi er nødt til at fokusere på narkokørsel, siger Kristian Pihl Lorentzen, som også sidder i færdselssikkerhedskommissionen.

Kampagner mod narkokørsel er dog ikke lige på trapperne.

Ingen kampagner på vej

Rådet for Sikker Trafik, som står for kampagnerne, er dog ikke på vej med en kampagne mod spritkørsel. De anerkender, at der er et problem, men vælger at fokusere på spritbilister, da de er overrepræsenteret i ulykkesstatistikkerne.

- Når vi holder narkoproblemet op mod spritproblemet, så må vi bare sige, at selvom det er social uacceptabelt af køre spritkørsel, så er der seks-syv gange flere ulykker med sprit, end der er med narko. Det vejet op mod hinanden siger, at vi selvfølgelig fortsat skal arbejde med sprit, siger Mogens Kjærgaard Møller, der er administrerende direktør hos Rådet for Sikker Trafik.

Politiet fik i sommeren 2017 narkometer i bilen, hvilket ifølge Birthe Zielke Baunbæk er en af grundene til de høje tal. 

4:19
Rådet for Sikker Trafik forklarer bevæggrundene for at lave kampagner mod spritkørsel, men ikke narkokørsel.