For mange arbejdsulykker blandt chauffører: - En farlig branche

Foruroligende mange lastbilchauffører mister livet på jobbet, og det får nu 3F til at råbe op.

I september mistede en vognmand livet, da han ramte en højspændingsledning. Den satte ild til lastbilen, da han læssede af på en mark mellem Karup og Viborg.
I september mistede en vognmand livet, da han ramte en højspændingsledning. Den satte ild til lastbilen, da han læssede af på en mark mellem Karup og Viborg.

Alt for mange lastbilchauffører kommer galt afsted, når de er på arbejde. Det får nu fagforeningen 3F til at kræve handling på området.

Alene i år har otte chauffører mistet livet, mens de passede deres arbejde. Sidste år var tallet fire.

- Umiddelbart er det jo svært at løse, men man kan kigge på statistikken og se på, hvor det går galt henne, så vi i hvert fald kan fjerne de muligheder, siger Gorm Max Tommerup, der er formand for transportgruppen 3F i Holstebro.

- Mennesker der tager på arbejde, skulle gerne komme hjem til deres familier igen. Chaufførbranchen har altid været en farlig branche, men der er et stigende pres på chaufførerne. De skal levere, og det hele skal gå stærkere og stærkere. De læsser af alene – i mørke og regnvejr. Og så er der potentiel risiko for, at de kan komme til skade, lyder det.

Flest ulykker sker under aflæsning

Ulykkerne sker, selvom chaufførerne er på et obligatorisk kursus hver femte år, hvor den står på både glatbane- og køreteknik for at optimere sikkerheden i branchen.

I langt de fleste tilfælde skyldes arbejdsulykkerne dog ikke trafikuheld. Det er typisk under aflæsning, de fleste ulykker udspiller sig.  

Det seneste eksempel her i landsdelen er fra september, hvor en vognmand ramte en højspændingsledning, der satte ild til lastbilen, da han var ved at læsse af på en mark mellem Karup og Viborg. Chaufføren omkom på stedet.

Arbejdsgiver anerkender problemet

Ifølge 3F er hovedproblemet travlheden på transportområdet. En travlhed man anerkender på arbejdsgivernes side, og her er man derfor klar til at gå i dialog for at komme arbejdsulykkerne til livs.

- Vi har gennem mange år i arbejdsgrupper, eksempelvis omkring højresvingsulykker, og brancheorganisation og myndigheder har sammen lavet en masse gode tiltag, siger Frank Davidsen, der er underdirektør i DTL.

- Det betyder ikke, at ulykkerne er forsvundet helt, men erfaringerne med det arbejder viser, at det kan lade sig gøre, når man sætter sig sammen, fortæller han.

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen er lige nu ved at vurdere, om der skal noget ekstraordinært til for at løse problemet med arbejdsulykker i transportbranchen.

2:16
Foruroligende mange lastbilchauffører mister livet på jobbet, og det får nu 3F til at råbe op.