Luft under vingerne: Nye planer i Stauning Lufthavn

Stauning Lufthavn forsøger at genopfinde sig selv som lufthavn, hvor de blandt andet vil tiltrække skoleflyvning.

Helle Boller står i spidsen for den nye satsning. Foto: Lars Lauridsen, TV MIDTVEST

Når man går ned af landingsbanen i Stauning Lufthavn præger revner asfalten. Bevæger man sig videre over til kontroltårnet, er det ikke nødvendigvis mere opløftende – det gamle tårn er ramt af skimmelsvamp.

Lufthavnen nord for Skjern har dog ambitioner, som kan være svære at tyde på forholdene. Årligt starter eller lander et fly i Stauning Lufthavn 8500 gange, men en ny forretningsplan skal skabe mere liv på landingsbanen.

- Hvis det lykkes for os har vi et virkeligt aktivt stykke infrastruktur lige midt i vores kommune, siger John G. Christensen, formand, Stauning Lufthavn.

02:18 Luk video

Bestyrelsen og lufthavnschefen arbejder målrettet på at tiltrække flere aktiviteter såsom taxaflyvning, et nyt dronecenter og ikke mindst skoleflyvning.

- Vi har eksempelvis i sidste uge haft en hollandsk flyveskole hernede. Vi kan se, at flyveskoler blandt andet er en rigtig god indtægtskilde. De bliver presset ud af de større lufthavne, fordi der generelt er mere kommerciel trafik i hele Europa, siger lufthavnschefen, Helle Boller.

Lufthavnen ligger tæt på vestkysten, og de håber da også på, at det lokale erhvervsliv med offshore industrien vil benytte lufthavnen.

- Det tager noget tid at få tiltrukket nogle flere kunder og de rigtige kunder, men vi er i fuld gang, siger Helle Boller.

Hårde kår for små lufthavne

Det er 26 år siden, det sidste rutefly til København lettede fra Stauning Lufthavn, og siden har de kæmpet for at finde en ny identitet.

Læs også Stauning Lufthavn vil konkurrere på taxa-flyvning

En tendens, som går igen i flere små lufthavne. I Thisted drømmer de fortsat om at blive fisk fra havnen i Hanstholm til København.

I Skive er det mest små motorfly, svævefly og faldskærmsudspringere, der bruger lufthavnen – men også her drømmer de om en kunde i erhvervslivet.

- Så håber vi på, at erhvervslivet begynder at tro lidt på sig selv igen, for der ligger nogle muligheder i, at investere i erhvervsflyvere, hvis man er flere firmaer, der går sammen, siger Kai Toft, der er flyvepladschef i Skive Lufthavn.

Han har også selv taget en stor tørn for at få liv på flyvepladsen. Det er Skive kommune som ejer arealerne, men i 2008 valgte Kai Toft selv at købe terminalbygningen og sætte den i stand.

- Det gjorde jeg for at skabe mulighed for, at der kunne blive noget mere liv herude i lufthavnen og for at lufthavnen kunne overleve på sigt, siger Kai Toft. 

Flyene står klar i Stauning. Foto: Kasper Riis Kristensen, TV MIDTVEST

Kommunalt tilskud nødvendigt

De slidte forhold i Stauning gør, at lufthavnen har brug for en hjælpende hånd fra kommunen. Derfor har de bedt om et ekstraordinært tilskud, som forhåbentlig kan få lufthavnen på rette køl igen.

- Hvis vi lige kommer igennem den her fase, hvor vi skal have rettet op på en hel masse ting, der har stået lidt i forfald i mange år, så ser jeg et stort aktiv for hele Vestjylland, siger John G. Christensen.

 Og selvom der er revner i landingsbanen, er det ikke noget, en kærlig hånd ikke kan klare.

- Hvis vi bare får det lukket igen, kan banen holde i rigtig mange år, så vi snakker slet ikke nyt toplag eller noget som helst, siger Helle Boller.

Stauning Lufthavn blev indviet i 1965.