Liste: Disse otte ting irriterer os mest i supermarkedet

Mange bliver irriterede, når andre springer foran i køen i supermarkedet eller taler i mobiltelefon, når de står ved kassen.

Foto: Jesper Hejlskov Thomsen, TV MIDTVEST

For mange er indkøbsturen noget, der skal overstås hurtigst muligt, og for otte ud af ti danskere kan det være en direkte irriterende oplevelse at gå i supermarkedet. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for Deloitte, skriver Søndagsavisen.

Nummer et på irritationslisten er kunder, der lægger varer et tilfældigt sted i butikken, fordi de fortryder og alligevel ikke vil købe dem. Det irriterer hele 79 procent af de adspurgte. På andenpladsen kommer kunder, der pakker deres varer, før de finder pungen frem og betaler.

- Danskere er udstyret med en fænomenal retfærdighedssans. Hvis vi kan se den mindste snert af, at folk gør noget for sig selv, som kommer os andre til ulempe, bliver vi irriterede. Og ofte får folk det også at vide, siger forbrugerekspert og partner i Deloitte Peter Mølkjær.

Han sammenligner supermarkedet med trafikken. Begge steder er offentlige rum, hvor vi alle føler os berettiget til at være, men modsat trafikken er der ikke faste spilleregler for adfærden i supermarkedet, siger han til avisen.

- Det giver os en vis usikkerhed, for eksempel når der åbnes en ny kasse. For må man så gå derhen, selvom man ikke har stået i kø?

Lige netop de kunder, der skynder sig hen til en nyåbnet kasse, er den tredje ting på listen over irritationsmomenter. 61 procent synes ikke, at det er okay, at folk springer foran og går over til en ny kasse.

På fjerdepladsen kommer de kunder, der taler i mobiltelefon, mens de står ved kassen og betaler. På en femteplads er de kunder, der bladrer aviser eller ugeblade igennem for så at stille dem tilbage på hylden.

40 procent mener, at kunder, der mærker og trykker på grøntsager og derefter lægger dem tilbage igen, er de mest irriterende, mens 36 procent irriterer sig mest over de dem, som lader bonnen ligge for enden af kassebåndet, når de har pakket deres varer.

Endelig, på en ottendeplads, finder vi dem, som forsinker køen, fordi de mener, at de har betalt en krone eller to for meget. Psykolog Lars Otto Vinderød mener dog ikke, at irriationen over andre gavner os.

- Du er nødt til at stille dig selv et simpelt spørgsmål: Kan jeg påvirke det her? Hvis du ikke kan, så glem det. Hvis du begynder at tage ansvar for, at andre lægger varer forkerte steder i butikken eller forsinker køen, så vil du ende som et meget frustreret menneske,” siger han til Søndagsavisen.

De otte mest irriterende ting i supermarkedet

  1. Kunder der fortryder en vare og lægger den et tilfældigt sted i butikken (79 procent)
  2. Kunder der pakker indkøbsposen færdig, før de betaler (72 procent)
  3. Kunder der springer foran, når en ny kasse åbner (61 procent)
  4. Kunder der taler i mobiltelefon ved kassen (49 procent)
  5. Kunder der bladrer i aviser eller ugeblade og sætter dem tilbage igen (46 procent)
  6. Kunder der trykker på grøntsager for så at lægge dem tilbage igen (40 procent)
  7. Kunder der lader bonnen ligge ved kassen (36 procent)
  8. Kunder der forsinker køen, fordi de mener, at de har betalt en krone eller to for meget (25 procent)

Kilde: Epinion