Lemvig-lærers kritik får forskere til at dumpe nationale test

Matematiklærer Georg Breddam satte sig for at undersøge en række underlige testresultater. Det har ført til en rapport, der kan trække tæppet væk under de nationale test.

Arkivfoto.
Arkivfoto.
Foto: Martin Sylvest Andersen / Ritzau Scanpix

Georg Breddam er lærer på Lemtorpskolen i Lemvig, og han kan som udgangspunkt godt lide test - med et enkelt forbehold.

- Jeg er jo matematiklærer, så selvfølgelig kan jeg godt lide test. Men det kræver, at testen er noget, man bliver klogere af. Dermed skal man også kunne regne med resultaterne. Og der har jo haft min tvivl lige fra starten, siger han til folkeskolen.dk.

I dag har professorerne Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner fra Aarhus Universitet offentliggjort en rapport, som dokumenterer, at de nationale test tegner et forvrænget billede af de folkeskoleelever, der bliver testet. Georg Breddam har været stærkt medvirkende til, at rapporten er kommet til verden.

Helt tilbage til de første frivillige test syntes matematiklærer Georg Breddam, at der var nogle af hans elever, der lå væsentligt anderledes i de nationale test, end hans billede af dem var i faget.
Helt tilbage til de første frivillige test syntes matematiklærer Georg Breddam, at der var nogle af hans elever, der lå væsentligt anderledes i de nationale test, end hans billede af dem var i faget.
Foto: Folkeskolen.dk

De første spørgsmål er afgørende

De nationale test blev indført i 2010, og lige fra starten af lagde Georg Breddam mærke til, at nogle elever fik resultater, der ikke svarede til deres daglige niveau.

Testen er adaptiv. Det betyder, at den skal tilpasse sig løbende ud fra, hvad der bliver svaret. Men det gik op for Georg Breddam, at virkeligheden så anderledes ud.

- I min folkelige forståelse af adaptiv, så burde det jo være sagen uvedkommende, om de (eleverne, red.) starter godt eller skidt. Men det har jeg kunnet påvise, at det bestemt ikke er. Det er de første 12 spørgsmål, der er afgørende, 4 i hvert profilområde. Hvis de klarer sig godt der, så er sandsynligheden for at blive ringere end god minimal.  Modsat, med en dårlig start så er det meget svært at blive bedre end god, uanset om de klarer resten rigtigt. Starten er altafgørende. Plus at testen nogle gange også bare stopper på et tilfældigt tidspunkt, uanset om de er på en opadgående kurve, forklarer Georg Breddam.

Rapport anbefaler at stoppe test

Han henvendte sig til en forsker fra den rådgivningsgruppe, der havde til opgave at evaluere de nationale test. Det blev grundlaget for en større rapport, som forskerne Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner i dag har offentliggjort. En rapport, som slår fast, at de nationale test i folkeskolen både er fyldt med fejl og giver usikre og i mange tilfælde direkte forkerte resultater. Her kan du læse hele rapporten om de nationale test.

Forskerne bag undersøgelsen anbefaler, at de igangværende nationale test helt stoppes. For Georg Breddam handler det om, at man skal kunne stole på de test, der anvendes.

- Hvis succeskriteriet for vores skolesystem er, at vi alle sammen skal klare os bedre i nationale test, så var det jo meget rart, hvis resultaterne var rigtige, siger han.

Georg Breddam har i dag ikke ønsket at udtale sig til andre end fagbladet Folkeskolen og dagbladet Politiken.