Lemvig Kommune har SOME-succes

Limfjordsbyen topper en ny liste over kommuners gennemslagskraft på de sociale medier.

Foto: Pernille Keller Sand

Det kræver ikke meget. Faktisk kun en lille bevægelse med pegefingeren, og så ligger der en ny historie om Lemvig Kommune klar på Facebook. Men hos kommunen ligger der mange tanker bag hvert eneste opslag.

- Det er nogle historier, som typisk vækker en eller anden form for stolthed eller en følelse af, at det her er rigtig godt - det er vi stolte af og vil gerne dele. Vi skal have den gode historie ud over rampen, og det skal vi ved hjælp af sociale medier. Så det har været mantraet og målet, siger Kristian Hansen, kommunikationschef, Lemvig Kommune.

Kristian Hansen har både lavet kommunens overordnede facebookstrategi, og det er også ham, der skriver alle opslag. Opslag, der er blevet bemærket. Et nyt speciale fra Aarhus Universitet sammenligner de danske kommuners brug af sociale medier, og her kommer Lemvig ind på en flot andenplads. Antallet af ”synes godt om” på kommunens facebookside svarer til en fjerdel af indbyggertallet, og det er kun overgået af Odder Kommune.

- I sidste ende er det jo et spørgsmål om, at man i mange år har talt meget om udkantsdanmark, og det er folk blandt andet i vores område rigtig trætte af, siger Kristian Andersen og fortæller, at der fortsat vil strømme positive historier ud fra hans hånd.

- Man kan ikke fortælle gode historier nok. Der foregår rigtig mange gode ting i vores kommune, og det skal borgerne være stolte af.

I toppen af facebooklisten finder man ud over Lemvig Kommune også Morsø, som indtager fjerdepladsen.