Lejligheder med havneudsigt skubber erhvervslivet vestpå

Når nye lejligheder med udsigt skyder op på mange havnefronter, så bliver virksomhederne nødt til at finde andre steder at modtage store mængder gods.

02:24

Direktør Steen Bitsch fra Vestjyllands Andel. Vestjyllands Andel er en af de virksomheder, der lige nu er ved at rykke vestpå. Video: Allan Ødegaard, TV MIDTVEST

Lækre lejligheder med havneudsigt skyder lige nu op flere steder, og det gør det svært at drive virksomhed i havneområderne.

Vestjyllands Andel er en af de virksomheder, der pønser på at rykke mod vest - væk fra de nye boligområder.

Normalt modtager virksomheden store mængder soya, korn og gødning ind via havnen i Kolding. Men nu skal der bygges 200 nye boliger i Kolding, og derfor har Vestjyllands Andel kig på de vestjyske havne, hvor der stadig er plads til erhverv.

- Lejligheder og caféer og cafe latte fra København har jo bredt sig over til Østjylland. Efterhånden som den almindelige danske befolkning kommer tættere og tættere på vores fabrikker og vores anlæg, så giver det anledning til problemer med larm og støj og lastbiltransport, siger Steen Bitsch, der er direktør i den Ringkøbing-baserede virksomhed.

Hvide Sande og Thyborøn er klar til mere erhverv

Læs også Erhvervsliv jubler: Mere vej mellem Herning og Ringkøbing er en kæmpe gevinst

Vestjyllands Andel kigger især mod havnene i Hvide Sande og Thyborøn. Begge havne har godt nok også planer om at bygge på havnen, men ikke i det område, hvor de tunge skibe holder til, og de to lokale havnedirektører så gerne, at det tunge havneerhverv blev udbygget.

- Vi vil gerne have noget erhverv her, og det er også vores indtryk, at vores ejere vil det, siger Steen Davidsen, havnedirektør i Hvide Sande Havn.

- Vi vil da gerne være nogle af dem, der bliver valgt som alternativ til østkysthavnene, for meget gods jo også skal til Vestjylland, når det er landet i Danmark, siger Jesper Holt Jensen, havnedirektør i Thyborøn Havn.

Turister fylder på vejene

Vestjyllands Andel modtager allerede i dag en mængde gods via Hvide Sande havn. Men transporten koster tid og penge.

- I turisthøjsonen har vi nogle udfordringer med at komme igennem ude fra Hvide Sande. Når vi skal losse et skib med 3.000 tons, så giver det en hel del lastbiler, siger Steen Bitsch

I turisthøjsonen har vi nogle udfordringer med at komme igennem ude fra Hvide Sande.

Steen Bitsch, direktør, Vestjyllands Andel

Står det til DF og regeringen skal vejen mellem Herning og Ringkøbing udbygges, men det sidste stykke til Hvide Sande er kommunens ansvar.

- Med de mange turister vi har ved Vestkysten hvert eneste år, så er vejforholdene trange fra Hvide Sande og østpå, siger Hans Østergaard (V), borgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Uanset om vejnettet bliver udbygget eller ej, så regner Vestjyllands Andel dog med, at de er på vej vestpå.

- Hvis vi kan finde ud af at flytte nogle af de transporter, der tidligere er gået ind på østkysten, så vil det gavne vores område totalt set, siger direktør Steen Bitsch.

Vestjyllands Andel modtager hvert år omkring 250.000 tons soya, majs, korn og gødning via de danske havne.