Landsdelen får ikke de veje, som mange drømte om

​Nu er finansloven på plads, men der er ikke penge til nye veje i Midt- og Vestjylland.

Borgmesteren i Viborg, Torsten Nielsen, er meget skuffet efter, at regeringen i dag præsenterede sit finanslovsudspil.
Borgmesteren i Viborg, Torsten Nielsen, er meget skuffet efter, at regeringen i dag præsenterede sit finanslovsudspil.
Foto: Torben Mondrup, TV MIDTVEST

I dag lagde regeringen den helt store pengepung på bordet.

I finanslovsudspillet er 410 millioner kroner de næste fire år øremærket til en række vejprojekter. Men langt de fleste vejmillioner lander ikke her i landsdelen, hvor der kun bliver penge til en forhøjet hastighedsgrænse på 90 kilometer i timen på udvalgte landeveje.

Mange havde ellers håbet, at to korte strækninger omkring Herning ville blive koblet sammen med den nye motorvej mellem Holstebro og Herning og altså også blive til motorvej. Samtidigt drømte nogle ved vestkysten om en forbindelse til motorvejsnettet ved Herning med en såkaldt 2+1 vej fra Ringkøbing til Herning. Og så er der hovedvejen mellem Viborg og Århus, der i mange år har skabt stor debat og er blevet kaldt for en gedesti. Men også her må man spejde langt efter penge til forbedringer.

Det irriterer en af pendlerne på den sidste rute. Han er blevet så træt af at pendle med 70 kilometer i timen på den lille, men befærdede rute 26, at han har valgt en alternativ – og længere – rute.

- Man kan mærke frustrationerne hos de andre bilister, og det fører til hasarderede overhalinger. Der gik stort set ikke en dag, hvor jeg ikke så farlige situationer, fortæller pendleren Rune Borre-Jensen, der bor i Aarhus, men hver dag kører til Viborg på arbejde.

Han kører i dag over Silkeborg for at slippe for den tunge trafik. En løsning, som han ikke selv synes, er optimal.

Lokale politikere er utilfredse

For Viborg er det vigtigt at kunne hente pendlere fra Aarhus, men udvidelsen var altså ikke en del af Kristian Jensens finanslovsudspil.

- Jeg er simpelthen skuffet over, at det ikke er nævnt med et ord, fortæller borgmester i Viborg, Torsten Nielsen og uddyber:

- Med den buldrende vækst vi har i øjeblikket, så synes jeg, at vi skylder vores erhvervsliv, at vi kan servicere dem med den arbejdskraft, de skal have. Men jeg synes også, at regeringen og staten skylder Midtjylland og Viborg, at der kommer noget asfalt ud.

Heller ikke Herning borgmester Lars Krarup er helt tilfreds. Han har også flere ønsker, som han gerne ville have set på finansloven.

- Om det skal være en 2+1 vej mellem Herning og Ringkøbing eller den mellem Herning og Skive, det er jeg mindre optaget af. J, siger han.

Radikal politiker: Det er et totalt stop for investeringer

Radikales transportordfører Andreas Steenberg er enig i kritikken. Han havde også gerne set, at der var kommet flere penge til vejene.

- Det er et totalt stop for investeringer både i vej og baner i alle landsdele. Der er meget lange udsigter til, at vi kan få nogle investeringer i Midt- og Vestjylland, siger han.

Han mener, at man burde finde pengene til nye projekter i den såkaldte Infrastrukturfond. Den rummer omkring fire milliarder kroner.

- Det er rigtigt nok, at der ligger penge i Infrastrukturfonden. Blandt andet var der penge til overs fra Silkeborg Motorvejen, der blev billigere, end vi troede. Og det er sådan set positivt, men de Radikale ved også godt, at vi ikke kan bruge pengene før tidligst i 2020, hvor vi igen kommer under stregen for investeringsloftet i Danmark. Så selvom jeg har lyst til at bruge pengene på gode projekter blandt andet i Midt- og Vestjylland, så kan vi altså ikke bruge pengene i 2018, forklarer Venstres Transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

3:29