Kritik af folkekirkens rolle i omstridt blasfemiudstilling

Kirkelige og politiske stemmer retter kritik mod folkekirkens deltagelse i den omtalte blasfemiudstilling i Viborg, der åbner i dag.

Anne-Mette Villumsen, museumsleder på Skovgaard Museet, viser et af værkerne, man kan se på udstillingen. Det forestiller en Kristus-figur på et kors nedsænket i urin.
Anne-Mette Villumsen, museumsleder på Skovgaard Museet, viser et af værkerne, man kan se på udstillingen. Det forestiller en Kristus-figur på et kors nedsænket i urin.
Foto: Karsten Mortensen, TV MIDTVEST

I dag åbner udstillingen om blasfemi på Skovgaard Museet i Viborg, der de seneste par uger har været det mest omtalte museum i landet, efter de har valgt ikke at udstille Muhammed-tegningerne.

Nu retter både kirkelige og politiske stemmer kritik mod det folkekirkelige engagement i udstillingen. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Udstillingen åbnes med en tale af Viborgs biskop, Henrik Stubkjær, og ud over hans tilstedeværelse har Folkekirkens Skoletjeneste været med til at lave undervisningsmateriale.

Thomas Reinholdt Rasmussen, provst i Hjørring Søndre Provsti, mener, det havde været oplagt at inddrage Muhammed-tegningerne, fordi udstillingen også indeholder et krucifiks med Kristus på korset, som er nedsænket i kunstnerens egen urin.

- Folkekirken er født ud af en evangelisk-luthersk tradition, som er båret af religionsfriheden og religionskritikken. Vil vi have den frihed, må vi også have kritikken. Kritikken er med til at klargøre, hvad vi tror på, og derfor er det fuldt berettiget, at folkekirken er en del af udstillingen. Men jeg synes så også, at det er lidt pinligt, at man ikke vil vise Muhammed-tegningerne, som jo i den grad er en del af vor tids overvejelser og erfaringer med religionskritik. Når man nu beskriver religionskritik inden for kristendommen og islam, er det helt oplagt at vise værkerne, siger Thomas Reinholdt Rasmussen.

Manglende religiøs lighed

Dansk Folkepartis kirkeordfører, Christian Langballe, kalder det folkekirkelige engagement i udstillingen dobbeltmoralsk.
    
- Jeg synes, at det er tankevækkende med den umådeligt store tolerance og frisind, der vises over for islam og ikke kristendommen, siger Christian Langballe, der også er sognepræst i Viborg Stift.
    
Han får opbakning fra De Konservatives kirkeordfører, Naser Khader.
    
- Når man kan vise korset og Jesus i urin, skal man også kunne se tegningerne, som jo har været helt centrale i diskussionen om blasfemi. Det er underligt, at de folkekirkelige aktører ikke har insisteret på en lighed i forhold til religion. Men det passer meget godt med, at man sommetider møder folk i folkekirken, der er mere positive over for islam end kristendommen, siger Naser Khader.

Viborg-biskoppen mener ikke, at han er med til at ”blåstemple” udstillingen ved at åbne den og ser ikke noget problematisk i den folkekirkelige deltagelse.

 

- Det er det værste sludder. Her den anden dag var jeg også inviteret til Skive for at se fodbold i landspokalen, men det betyder ikke, at jeg blåstempler Skives fodboldhold. Når folketingsmedlemmer udtaler sig om Muhammed-tegningerne, kan man heller ikke sige, at Folketinget blåstempler tegningerne. Og de politikere, der er på banen nu, var jo også blandt dem, der gik ind for at ophæve blasfemiparagraffen. Men for dem er det måske sværere, når det er kristendommen, der bliver krænket, siger Henrik Stubkjær, biskop i Viborg.

Udstillingen på Skovgaard Museet holder fernisering kl. 16 og bliver åbnet af Henrik Stubkjær. 

Den består af billeder fra den billedstorm, der fandt sted i kirkerne i Nord- og Mellemeuropa under Reformationen til Islamisk Stats ødelæggelser i Mellemøsten. Fra statuer af Lenin og Stalin, der blev væltet efter Sovjetunionens sammenbrud, til Marco Evaristtis fisk i blendere, der skabte stor offentlig debat. Fra nazisternes censur under 2. Verdenskrig af såkaldt ’degenereret’ kunst til Andres Serranos værk ”Immersion (Piss Christ)”, der blev vandaliseret.

Udstillingen kan ses frem til den 30. december.