Kræver samråd om lovløse lastbiler: Det er fuldstændig uhørt

SFs Karsten Hønge vil have transportministeren på banen mod vognmænd, der "kynisk spekulerer i at hoppe over, hvor gærdet er lavest".

TV MIDTVEST har i denne uge dokumenteret, hvordan lastbilchauffører kører op til 59 timer med højst fire timers sammenhængende hvile.
TV MIDTVEST har i denne uge dokumenteret, hvordan lastbilchauffører kører op til 59 timer med højst fire timers sammenhængende hvile.
Foto: TV MIDTVEST

Sagen om de lovløse lastbiler havner nu på bordet hos transportminister Ole Birk Olesen (LA).

2:18
Det skal stoppes hurtigst muligt. Se et interview med Karsten Hønge her.

Det er SFs transportordfører Karsten Hønge, der efter TV MIDTVESTs afsløringer har kaldt ministeren i samråd.

- Vi skal have opklaret, om der er noget galt med lovgivningen, eller om der er nogle lidt for kreative arbejdsgivere, der spekulerer lidt for hidsigt i, hvordan man kan komme frem til flest mulige penge, siger Karsten Hønge.

TV MIDTVEST har de seneste dage beskrevet, hvordan lastbilchauffører har siddet bag rattet i op til 59 timer med højst fire timers sammenhængende hvile.

- Det er fuldstændig uhørt. Her har vi altså en branche, hvor der er nogle vognmænd, der kynisk spekulerer i, hvordan man kan hoppe over, hvor gærdet er lavest, siger Karsten Hønge, som mener, at chaufførerne både sætter deres eget og andres liv på spil ved at køre så langt uden et ordentligt hvil.

En kattelem i lovgivningen

Karsten Hønge vil have ministeren til at se på reglerne om det, der i branchen bliver betegnet som undtaget kørsel. Det betyder, at chauffører ikke kører efter de normale køre- og hviletidsregler, men derimod de generelle arbejdstidsregler, hvor hovedreglen er, at man skal have 11 timers sammenhængende hvile.

Det er netop reglen om undtaget kørsel, som firmaet KM Logistik bruger som argument for de lange køreture.

- Det er lykkedes dem at skære sådan en lille kattelem i lovgivningen, hvor de mener at kunne gøre noget ulovligt lovligt ved at påstå, at der gælder andre regler, når man kører med nogle særlige varer, siger Karsten Hønge. 

Ministeren vil spørge Færdselsstyrelsen

Det har ikke været muligt at få et interview med transportminister Ole Birk Olesen, men i et skriftligt svar til TV MIDTVEST, skriver han, at Færdselsstyrelsen allerede har fokus på at kontrollere, om den kørsel, som ifølge virksomhederne er undtaget fra køre- og hviletidsreglerne, rent faktisk også er undtaget.

- Men på baggrund af det der er kommet frem her, vil jeg høre Færdselsstyrelsen, om der er mere, vi kan gøre for at stramme op på kontrollen, skriver Ole Birk Olesen.

Karsten Hønge konstaterer, at kontrollen tydeligvis ikke er god nok, når det er TV MIDTVEST - og ikke myndighederne - der har afsløret problemerne.

- Hvis det er sådan, at man inden for de nuværende regler kan komme efter de her firmaer, så skal vi have ministeren på banen for at slå hårdt ned på de her firmaer, som i den grad sætter ikke bare chaufførens, men vores alles helbred på spil. Det hører ingen steder hjemme. Det skal stoppes hurtigst muligt, og jeg går ud fra, at ministeren vil være med på at få holdt et møde om, hvordan vi får grebet ind, siger Karsten Hønge.

4:36