Kommuner skal nemmere kunne hastighedsregulere

Kommunerne skal have nemmere ved at lave 40 km/t-hastighedszoner. Det vækker glæde i Herning Kommune, der gerne vil sænke hastighederne flere steder.

Foto: Hans Olav Sandal, TV MIDTVEST

Torsdag foreslog transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (I), at kommunerne skal have nemmere ved at lave 40 km/t hastighedsbegrænsninger i byerne. 

Herning blev i 2011 udnævnt som trafiksikkerheds-by af Vejdirektoratet og har siden indført 40 kilometers zoner med vejbump flere steder i byen. Blandt andet på Brændgårdvej, hvor der både ligger svømmehal, friskole og fritidscenter. Her har tiltagene virket, og billisterne har sænket farten.

Jeg synes, især i skoleområder vil det være rigtig godt, fordi det at kunne passe godt på de små trafikanter især er vigtigt.

Peter Bliddal, Snejbjerg.

Ministerens tiltag vil betyde, at kommunerne ikke længere skal dokumentere over for politiet, at vejen er en særligt farlig vej. Det forslag vækker glæde i Herning, for der er endnu flere veje, hvor kommunen gerne vil sætte fartgrænsen ned.

- Det er jo altid et dilemma mellem, at vi skal have trafikken frem, og vi sørger for, at det er trafiksikkert. Derfor gælder det om at klassificere vejene sådan, at der er nogen, der er meget trafiksikre og nogle andre, hvor vi kan få trafikken hurtigt igennem, siger Kent Falkenvig (V), der er 1. viceborgmester i Herning Kommune.

Skoleforældre vil have lavere hastighedsgrænse

I Snejbjerg håber de på, at de mere lempelige regler kan hjælpe til at få sænket farten foran byens skole til 40 km/t.

- Jeg synes, især i skoleområder vil det være rigtig godt, fordi det at kunne passe godt på de små trafikanter især er vigtigt, siger Peter Bliddal, der bor i Snejbjerg.

Herning Kommune er med på Snejbjerg-forældrenes ønske, men det kan være svært at gennemføre hastighedssænkelsen, når der ikke nødvendigvis har været uheld eller farlige situationer på vejen. Men lempelsen af kravene åbner for den mulighed.

- Det vil være helt oplagt, at lave en 40km/t hastighedsbegrænsning her (på vejen ved Snejbjerg skole red.) Det er en blind vej, hvor der stort set ikke er andet end skoletrafik, og den er der rigtig meget af om morgenen, siger Kent Falkenvig.

Til gengæld må det ikke blive en glidebane, hvor man tager hele bydele eller kommuner og laver hastighedszoner med lavere hastighed, det giver ingen mening, 

Dennis Lange, Jurist, FDM.

FDM er positive

Forbrugerorganisationen Forenede Danske Motorejere (FDM) er positive overfor at sænke hastigheden visse steder. 

-Grundlæggende er vi positive overfor muligheden for at kunne lave 40 km/t zoner, de steder hvor det giver mening for eksempel i nærheden af skoler. Til gengæld må det ikke blive en glidebane, hvor man tager hele bydele eller kommuner og laver hastighedszoner med lavere hastighed, det giver ingen mening, siger Dennis Lange, der er jurist i FDM.

I Snejbjerg er Peter Bliddal sikker på, at en lavere hastighedsbegrænsning foran skolen vil øge trafiksikkerheden.

- Forældrene bliver jo nødt til at respektere, at der er et skilt, for ellers så står der, lige pludselig en politimand og siger, at det hedder 40 km/t, og så får de en bøde, hvis de kører 50 km/t, siger han.

De nye regler for hastighedsbegrænsning i byerne forventes at træde i kraft til sommer. Selvom kravene lempes, vil kommunerne fortsat skulle bede politiet om tilladelse til at nedsætte hastighedsgrænsen.