Kold maj giver boom i rejsesalg

Kold maj giver boom i rejsesalg

Når temperaturen falder, stiger udlængslen hos danskerne. Det kan især rejsebureauerne mærke efter en kold weekend, hvor salget har været brandvarmt. Konsekvensen er et stigende antal udsolgte sommerrejser.

På bare én uge er et stort udbud af sommerrejser vendt til udsolgt-skilte på rejsebureauernes hjemmesider. Bravo Tours fra Herning har solgt 35 procent flere rejser i maj end sidste år, og de seneste uger har man flere dage fordoblet salget af rejser, i forhold til ugen inden.

- Folk er blevet trætte af regn og kulde, siger Peder Hornshøj, der er administrerende direktør i Bravo Tours.

Kom ud af starthullerne

Også Star Tour solgte i sidste uge hele 6.000 sommerrejser svarende til 40 fyldte charterfly, og det er 45% mere i forhold til samme periode sidste år. Samlet set har Star Tour solgt 15% flere rejser i maj måned end sidste år.

Årsagen til de mange rejsende finder man også her i vejrprognoserne, der igennem det meste af maj har budt på koldt, vådt og blæsende vejr.

- Vi har i en lang periode haft for mange rejser på hylderne, men vejret i maj virkelig fået danskerne til at bestille sommerferien. Det betyder, at man skal se at komme ud af starthullerne, hvis man vil sikre sig de bedste muligheder på charterrejsen, siger Nikolai Johnsen, pressechef for Star Tour.

Færre rejser

Ifølge Peder Hornshøj skal de rejsende også være vågne, vil man vil afsted til drømmedestinationen. Flere flyselskaber har nemlig fjernet afgange især fra Billund, så der er væsentligt færre rejser end der plejer.

- Det er ikke sådan, at man ikke kan få en rejse, men nogle af dem er væk, så man skal måske slå lidt hurtigere til med 2. prioriteten, siger Peder Hornshøj.

Stadig billigst i juni

Forskellen i pris på de to måneder ligger typisk på helt op til 30-50 %, så hvis man har mulighed for at lægge sommerferien i juni måned, er der penge at spare.

Star Tour forventer at sende 200.000 danskere af sted på sommerferie i dette sommerhalvår. Af alle solgte rejser vælger et stigende antal af Star Tours kunder at tage all inclusive på rejsen, så der er styr på budgettet og forplejningen. På nuværende tidspunkt er 41 % af de solgte rejser med all inclusive.

Lige nu er rejsedestinationerne med flest ledige pladser Antalya i Tyrkiet, Mallorca i Spanien og Rhodos i Grækenland.