Efter 26 år i Holland: Kendt dansk designikon vender hjem

En virksomhed i Viborg har købt rettighederne til den kendte Margretheskål.

02:25

Et designikon kommer efter 26 år i udlandet igen på danske hænder. En virksomhed i Viborg har købt mærket. Video: Torben Mondrup, TV MIDTVEST

Den er opkaldt efter en dansk prinsesse, har været afbildet på frimærker og har plads i den permante samling på Museum of Modern Art i New York. Margretheskålen er mere end bare en skål, og nu kommer det kendte designikon igen på danske hænder.

Skålen blev designet i 1954 og er en del af mærket Rosti, der i 1993 blev solgt til hollandske Mepal. Men efter 26 år i udlandet vender Margretheskålen nu hjem. En isenkram- og boligdesignvirksomhed i Viborg har købt mærket.

For os er det kæmpestort. Det er en mangeårig drøm, der går i opfyldelse.

Knud Lomborg, adm. direktør, F&H of Scandinavia

- For os er det kæmpestort. Det er en mangeårig drøm, der går i opfyldelse, og dertil kommer så også, at det er vores største investering indtil nu, siger Knud Lomborg, adm. direktør hos F&H of Scandinavia.

Virksomheden har i flere år stået for salg og distribution af skålen, men at de nu også ejer designet betyder, at man hos F&H of Scandinavia kan styre udviklingen af hele Rosti-brandet.

Bortset fra en i 1968 tilføjet gummiring i bunden er skålens design forblevet uændret. Foto: Ritzau Scanpix

Design frem for funktionalitet

Margretheskålen er dybest set bare en plastskål til brug i køkkenet. Og så alligevel ikke. Manden bag skålen er den nu afdøde designer Jacob Jensen fra Skive, og han satte i 2014 ord på sit ikoniske design.

- Der har været flere hundrede, der har prøvet at lave den bedre, og de kan de sgu ikke, lød det dengang fra designeren.

Indtil videre er der solgt mellem 25 og 50 millioner Margretheskåle i verden. Og mens den hollandske ejer har markedsført skålen som en simpel skål, så lægger den nye ejer op til at dreje markedsføringen i en anden retning.

- Vi ser Margretheskålen og Rosti som et designbrand, som man så også kan bruge rent funktionelt. Og som dansk firma kan vi med lidt større troværdighed udnytte Margretheskålens DNA. Skålen er jo opkaldt efter vores dronning, og den historie kan vi tage med os ud i den store verden, siger Knud Lomborg.

Ud over Rosti ejer F&H of Scandinavia også blandt andet mærkerne Södahl og Zone Denmark.

27:31

I 2014 lavede TV MIDTVEST et stort portræt af manden bag Margretheskålen. Det kan du se eller gense lige her.

Luk video