Kristian Pihl er overbevist: Kattegat-forbindelsen bliver til noget

Venstres transportordfører tror både på en forbindelse over Kattegat og en Hærvejsmotorvej.

Kristian Pihl Lorentzen. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Det vil være en stor fordel for det midt- og vestjyske erhvervsliv og de midt- og vestjyske trafikanter, hvis der kommer en fast forbindelse over Kattegat.

Det siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen fra Ans, efter at regeringen og Dansk Folkeparti har aftalt at bruge 60 millioner på at lave to forundersøgelser af projektet.

Læs også Hærvejen eller Kattegat?

- Midt- og vestjyderne spilder i dag mange timer ved at køre over Fyn. Men en fast forbindelse over Kattegat får man en langt bedre forbindelse. Det er godt for væksten, siger han.

Og Kristian Pihl Lorentzen er ikke i tvivl om, at forbindelsen bliver til noget. 

- Man skulle da være et skarn, hvis man bruger så mange penge på forundersøgelser, hvis det så ikke bliver til noget, siger han.

Den faste forbindelse, der formentlig skal gå fra Hou i det østjyske over Samsø til Røsnæs på Sjælland, skal være brugerfinansieret ligesom blandt andet Storebæltsbroen. Staten skal altså kun betale for forundersøgelsen og - hvis det kommer så vidt - en VVM-redegørelse.

Forbindelsen vil kunne spare trafikanter mellem Jylland og Sjælland for op til halvanden times rejsetid - afhæning af hvor de rejser fra og til.

Hærvejsmotorvejen kommer også

Politikerne har bedt om både at få undersøgt muligheden for en ren vejforbindelse og for en kombineret vej- og jernbanebro. Pihl Lorentzen mener, at det er mest realistisk med en ren vejforbindelse, idet det vil koste 136 milliarder at få jernbanen med. Uden jernbanen kan man bygge forbindelsen for 62 milliarder.

Transportordføreren understreger i øvrigt, at en forbindelse over Kattegat på ingen måde vil betyde, at håbet er ude for en Hærvejsmotorvej ned gennem Jyllands midte.

- Tværtimod, de to forbindelser er hinandens forudsætninger. Jeg arbejder for, at vi har en Hærvejsmotorvej fra Haderslev til Give i 2025 og til Viborg i 2030. Kattegat-forbindelsen kan tidligst stå færdig i 2035. 

Han peger på, at der mange gode argumenter for en Hærvejsmotorvej - blandt andet at det er "bydende nødvendigt" at aflaste den stærkt trafikerede bro over Vejle Fjord.