Kan du genkende dig selv? Sådan får vi nyheder fra Facebook

Mobilen er nu mere populær end computeren, når danskerne logger på internettet. Foto: Sara Refsgaard Jensen, TV MIDTVEST

Kan du genkende dig selv? Sådan får vi nyheder fra Facebook

En ny rapport dykker ned i danskernes medievaner.

Flere danskere benytter sociale medier i hverdagen, ligesom at der nu er flere der går på nettet fra telefonen, end folk der benytter sig af sin computer.

Det kan man se i DRs årlige medieudviklingsrapport, der er udkommet i dag. Den sætter også fokus på, hvordan danskerne bruger Facebook til at få nyheder.

Undersøgelsen viser især, at mange af dem der besøger medierne fra Facebook ellers ikke besøger de forskellige nyhedssider, og det dermed er en måde for medierne at få nye brugere på.

TV MIDTVEST er uden Facebook

TV MIDTVEST og fire midt- og vestjyder er logget af Facebook i to uger for at teste, hvor afhængige både medier og brugere er blevet af at få nyheder fra det sociale medie.
Se meget mere om det på https://www.tvmidtvest.dk/tema/kan-vi-undvaere-facebook

Vi opdager det ikke

Undersøgelsen viser dog også, at danskerne ikke tænker meget over, hvilke sider vi besøger via Facebook.

Når en række danskere bliver spurgt, hvor meget de bruger tv2.dk, så er siden ikke gået frem i forhold til 2016, men når man kigger på tallene, så er siden gået meget frem. Det kan betyde, at vi simpelthen ikke tænker over, hvor vi læser nyhederne, når de kommer fra Facebook.

Desuden bruger den yngste del af befolkningen Facebook mere, mens flere kvinder end mænd får deres nyheder derfra. 

FÅ VÆLGER MEDIER FOR NYHEDERNE

De fleste vælger nyhedsmedier afhængigt af deres medieforbrug.
Når forældregenerationen ser nyheder i tv, er det ikke fordi, de synes tv-nyheder nødvendigvis er bedre end avisnyheder, men simpelthen fordi de ser mere tv. Og det samme med nutidens unge. De følger ikke nødvendigvis nyheder på Facebook, fordi de synes, de får de bedste nyheder der, men nok snarere fordi de er på sociale medier i forvejen.

Kan du genkende dig selv i det her, eller måske det helt modsatte? Så vil vi gerne høre fra dig. Kontakt journalist Sara Refsgaard på saje@tvmidtvest.dk

Læs også Fra blå bog til nyhedsfeed: Her er Facebooks historie